Pianisten Reetamaria Rajala har fått Vetenskapssocietetens i Lund musikstipendium 2018

Reetamaria Rajala

Reetamaria Rajala, som studerar piano på masternivån vid Musikhögskolan i Malmö, är 2018 års mottagare av Vetenskapssocietetens i Lund musikstipendium. Reetamaria studerar för pianoprofessor Hans Pålsson och planerar att ta sin masterexamen under våren 2019. Prissumman är på SEK 10.000.
Stipendiet, som delades ut för tredje året i rad, överlämnades i samband med Vetenskapssocietetens högtidliga årshögtid den 23 november på Grand Hotel i Lund.
– Jag blev både glad och förvånad när jag fick veta att jag fått priset, kommenterar en påtagligt glad Reetamaria utmärkelsen. Jag fick kolla mitt mejl ett antal gånger samma dag för att övertyga mig om att jag inte hade drömt alltsammans.

Vad ska du göra med priset?
– Jag kommer att investera prissumman i min pianokarriär, t ex till omkostnader i samband med att jag deltar i tävlingen Nordic Piano Competition  i Arvika i februari nästa år. Jag har gått vidare och är bland topp 30 i denna tävling för unga nordiska pianister.

Reetamaria Rajala är en finsk pianist. Hon har lyckats i många tävlingar och har spelat ett flertal gånger med olika orkestrar i Finland. Hon har arbetat som pianist i kammarmusikprojekt, med sångare och har arbetat som ackompanjatör på musikskolor i Finland. Hon har också gjort massor av uruppföranden från och med år 2008 när hon vann 3:e pris på en tävling i Ryssland, där hon gjorde ett uruppförande.

Reetamaria kommer att framträda som pianosoloist tillsammans med Musikhögskolans symfoniorkester 2–3 februari 2019, då Malmö Live konserthus Växjö konserthus väntar på hennes tolkning av Dimitrij Sjostakovitj pianokonsert nr 2 i F-dur opus 102.

Juryns motivering:
Pianisten Reetamaria Rajalas livfulla, temperamentsfulla och inspirerande personlighet och musicerande, hennes energi och engagemang i varje verk hon studerar och spelar gör henne till en framstående solist och även till en utmärkt kammarmusiker. Hon har en vilja att tränga in i komplicerade musikverks hemligheter och en hela tiden växande arbetsförmåga. Reetamaria Rajala är redan nu en konstnärlig kraft i vårt musikliv.