Pressinbjudan: Upptakt för kvinnliga dirigenter

Bilden är ett porträtt på dirigenten Ruth Reinhardt när hon dirigerar. Bakgrunden är mörk.
Ruth Reinhardt, internationellt erkänd dirigent, deltar på fredag 24/1 under Upptakt för kvinnliga dirigenter, en dag i Malmö om och för kvinnor i yrket.

Könsobalansen inom dirigentyrket är fokus för ett nytt samarbete mellan Malmö Universitet och Musikhögskolan i Malmö. På fredag 24/1 bjuds media in till Upptakt för kvinnliga dirigenter, en dag om och för kvinnor i yrket där internationellt erkända Ruth Reinhardt deltar.

– Dirigentyrket är förmodligen ett av de mest ojämlika yrkena i kulturvärlden. Dagen är både en inspirationsdag för kvinnor inom dirigentyrket och en början på ett samtal om hur jämställdheten ska bli bättre, säger Francisca Skoogh, lärare vid Musikhögskolan i Malmö som är arrangör tillsammans med Malmö universitet.

Den internationellt erkända dirigenten Ruth Reinhardt deltar i ett panelsamtal tillsammans med fyra dirigentstudenter – Gudrun Dahlkvist och Sofia Winiarski från Sverige och Valeriya Yastrubetska och Korneliia Bervua från Ukraina. Jesper Fundberg, etnolog och maskulinitetsforskare vid Malmö universitet är också en av panelisterna. Avslutningsvis och under kvällen kommer de fyra studenterna att dirigera Malmö akademiska orkester under ledning av Ruth Reinhardt.

Förhoppingen är att Upptakt för kvinnliga dirigenter ska vara början på en större diskussion om könsobalansen inom dirigentkåren. Föreningen KUPP, Kvinnor upp på pulten, gjorde säsongen 2016/17 en genomgång som visade att andelen föreställningar i Sverige som dirigerades av kvinnliga dirigenter var 16 procent.

– Orkesterinstitutionerna är viktiga eftersom de anställer dirigenter och därför kan bidra till en konkret förändring. Vi inom akademin sitter på forskning och kunskap som konst- och kulturvärlden kan dra nytta av. Det behövs ett samtal över gränserna. Om vi inte lyckas få ett mer jämlikt startfält så är risken att vi missar många potentiellt duktiga dirigenter, säger Daniel Hansson, dirigent och konstnärlig ledare för Malmö akademiska kör och orkester.

Vad: Pressträff Upptakt för kvinnliga dirigenter (presentation och möjlighet till intervjuer med de medverkande)
När: 24/1 kl 13:00
Var: Nordenskiöldsgatan 10 i Malmö, Sal D138

Övrigt program (även öppet för media):
​Kl 14-16 Introduktion, föreläsning och samtal.
​Kl 18-20 Masterclass med Ruth Reinhardt och deltagarna Gudrun Dahlkvist, Sofia Winiarski, Valeriya Yastrubetska, Korneliia Bervua samt Malmö akademiska orkester. Repertoar: Tjajkovskijs 5e symfoni

Kontaktpersoner:
​Francisca Skoogh
lärare Musikhögskolan i Malmö
Lunds universitet
070 273 66 57​
francisca [dot] skoogh [at] mhm [dot] lu [dot] se (francisca[dot]skoogh[at]mhm[dot]lu[dot]se)

Daniel Hansson
dirigent Malmö akademiska kör och orkester
Malmö universitet
daniel [dot] hansson [at] mau [dot] se (daniel[dot]hansson[at]mau[dot]se)