Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Röster om undervisning på distans ...

#mhmrehearsals #togetherathome
Anders Hallbäck

200406; Ökad närvaro med distansundervisning?

Pär Moberg, lärare i ensemble/folkmusik, vad tänker du kring ökad närvaro med anledning av distansundervisningen?

-Jag hörde detta första gången via elevhalsan.se som främst handlar om gymnasiet, men utifrån min egen undervisning hittills är min bild att det stämmer in även på vår universitetsundervisning. Distansundervisning underlättar för studenter som har lång pendling och därför ibland drabbas av tågförseningar eller kan bli frestade att utebli på grund av den långa restiden. Det gör också att studenter som känner sig lite småsjuka eller som har svårt att komma upp på morgonen kan vara med. De behöver bara ha hunnit få på sig kläderna innan de går online, och äter ofta frukost framför skärmen. En annan fördel är att jag som lärare kan nå studenterna och ha dem i "lektionssalen" inom två minuter, i stället för en halvtimme senare om de först måste ta sig till skolan.

-Sen kan det såklart finnas andra saker som påverkar närvaron, exempelvis att de studenter som jobbar extra som musiker, vilket ibland går det ut över deras närvaro, nu har fått sina konserter inställda. 

Hur tänker du att man på sikt skulle kunna tänka som utbildningsledare kring distansundervsiningen, i en situation där vi inte har några restriktioner?
-Jag tänker på många positiva saker. Det kan öka våra studenters mobilitet. Många av dem både behöver, och skulle gärna vilja, resa till andra delar av landet/världen för att studera den lokala folkmusiktraditionen där, och distansundervisningen skulle kunna möjliggöra det, samtidigt som de fortsätter studierna här hemma. Det skulle också kunna innebära att studenter som vill frilansa som musiker inte behöver välja mellan skola och arbete, vilket också blir en form av praktik.

 

200402; examination singer/songwriters

Anders Hallberg, lärare i musikproduktion m.m., körde igår en examination via Zoom med detta gäng i singer-songwriterkurs MUHC90 som hade skrivit country-låtar:

Anders Hallbäck

 

200401; Live from Italy, on flute

Todays' picture is from flute teacher Karin Lindström and exchange student Francesca Bertozzi, who continues her classes from her home in Italy.

Karin flöjt

Francesca, have most of the exchange students returned home?
-Yes, the majority of the exchange students I know have returned home.

Will you be able to finish this semester as planned online?
-l hope so, at the moment I'm attending online lessons with all the teachers. 

How is it working?
-Some courses can be perfectly handled online, whereas instrumental lessons may be a bit complicated when you can't interact and the sound quality isn't so good. But of course it's the best way to carry on and it feels important that the teachers keep on monitoring us students. So I'm definitely positive to video lessons!

 

200331; Baslektion med Ebba

Folkmusiklärare Allan Skrobe bjuder på denna bild från en baslektion med studenten Ebba. Lektionen spelas in så att den går att titta på igen och kompletteras med material och video på en hemuppgift.

Allan Skrobe


203027; Efterlysning!

Vi efterlyser fler bilder, klipp, skärmdumpar och berättelser från undervisning och hemma-repetitioner som ni skulle vilja dela med er av! Skicka dem till nina [dot] hansson [at] kanslik [dot] lu [dot] se eller tagga dem med #mhmrehearsals i sociala medier.
 

200324; Hur ser situationen ut för de studenter som just nu har verksamhetsförlagd undervisning (VFU)?
 

Pernilla Grahn, ansvarig för VFU på musiklärarutbildningen:
-Jag får en hel del frågor från våra studenter som är ute på praktik kring hur de ska göra och om de bör vara ute i skolorna just nu och svaret är att är man frisk ska man genomföra sin VFU enligt ursprunglig plan och utifrån respektive skolas bestämmelser. 

Så det är ingen student som inte har kunnat genomföra sin VFU så här långt?
-Jag har ett par studenter som är placerade i gymnasieskolan och några i kulturskolan som kommer att vara del av distansundervisningen, men de som är i grundskolan kan fullfölja eftersom de inte har undervisning på distans eller är stängda i dagsläget. 

Läs mer:
VFU under coronautbrottet

 

200323; "Jag funderar över hur det kommer bli med vår ensembleundervisning"


Josefine Aronsson går i ML3 och är även engagerad i Studentkåren. 

Vilka tankar och farhågor upplever du cirkulerar bland er studenter just nu?
-De farhågor som jag och mina klasskamrater har gäller att vi inte riktigt vet hur det kommer se ut i alla kurser, men det kommer information från fler och fler lärare hela tiden. 

Har ni på kåren fått några frågor?
-Nej, inte än.

Hur bli ni på ML3 undervisade?
-Jag kan inte svara för alla i klassen, eftersom vi har olika block, men det verkar som att de flesta kör via FaceTime eller Zoom. 

Vilka moment har du för egen del ovisshet kring just nu?
-Jag funderar främst över hur det kommer bli med vår ensembleundervisning och om det kommer att bli en rest i ens utbildning? Kan tänka mig att fler undrar över det just nu.

 

200320; "Distansundervisning hindrar inte musiken"


Pianolärare Fransisca Skoogh undervisar för tillfället via Skype och tycker att det fungerar bra. 

- Distansundervisning i musik går! Där är alltid något man kan göra. Det är såklart inte lika bra, men undervisningen blir av och det ger en nya infallsvinklar och ny typ av information, vilket bara är spännande. Du måste till exempel bli mer verbal när du inte kan korrigera och visa med dina händer. 

Har du något tips till andra musiklärare?
-Ett tips är att prata med kollegor eller att kasta ut sina frågor i sociala medier. Jag är själv med i grupper och forum på Facebook där man sprider goda exempel och hjälper varandra.

Kommer du att fortsätta undervisa via Skype nu?
-Ja, så mycket som det behövs. Vi ska också ta ställning till hur våra kommande examinationer kan genomföras i form av några olika tänkbara scenarios.

 Hur har du som utövande musiker blivit drabbad?
-Jag väntar besked om huruvida kommande konserter ska ställas in eller inte. Ett alternativ är såklart att streama men då gäller det att man har tekniken, vilket många idag inte har. Det kommer definitivt att ställas helt andra krav på det i framtiden med den här erfarenheten i bagaget, tror jag.

 

200320; Lars Härstedt Salomonson, utbildningschef MU/KY:


Vilken är din bild av att utbilda i musik på distans?

-Det går att utbilda på distans men i vissa ämnen där man musicerar tillsammans är kan det vara en utmaning. Våra lärare är kreativa och kan säkert hitta lösningar som fungerar bra. 

 Hur tänker du kring det här på sikt för musikhögskolans del?
-Det kan naturligtvis bli tal om att rusta skolan med ny sorts teknik för att klara av mer musikutbildning på distans långsiktigt. Vi ska se till att fortsatt hålla en hög kvalitet på våra utbildningar.

 Hur upplever du att undervisningen på distans löper på just nu?
-Jag upplever att våra lärare har tagit till sig den info vi har skickat ut på ett fint sätt och nu genomför sin undervisning via exempelvis Zoom med lyckat resultat. Jag har inte hört annat än att det löper på.

-Det känns också bra att ha skolan är öppen för de studenter som behöver öva på den typen av instrument som du vanligtvis inte har hemma, som slaginstrument och flyglar.

 

200320; David Hansson, lärare gitarrklassen


Hur bedriver du just nu din undervisning?
-Jag och min kollega Göran Söllscher har ett upplägg där vi kombinerar förinspelat material med online-lektioner. Våra studenter spelar in en video och skickar tillsammans med noter till oss senast kl. 12.00 dagen innan lektion. Då är både studenten och vi väl förberedda och kan få ut mesta möjliga ur varje lektion. På online-lektionen använder vi oss av Zoom: vi diskuterar framförandet och sitter beredda med våra instrument för att spela kortare delar ur stycket, visa fingersättningar, anslag, klanger, agogik etc.

-Mina grupplektioner har jag ställt om så att studenterna får ta del av ett klingande material (ljudfiler, filmer, föredrag etc.) eller ett textmaterial. Sedan har vi en gruppdiskussion utifrån frågeställningar som jag presenterar. Studenterna väljer också ut videos de själva spelat in som de är särskilt nöjda med och vill dela med hela klassen och få respons på. 

Vilka motgångar/medgångar har du stött på?
-Inget slår det personliga mötet givetvis! Optimal ljudkvalitet är svår att uppnå när man spelar via Zoom. Just därför har jag och Göran valt att komplettera med förinspelat material som ger en rättvisare bild av framförandet.

Tips till andra?
-Var kreativ och öppen! Stjäl oblygt andras idéer och upplägg och gör något eget av dem. Som frilansande musiker under tjugo år är jag väldigt van vid att snabbt kunna ställa om och anpassa mig till nya förutsättningar. Jag testar mig fram och kill-gissar rätt mycket. Man får inte vara rädd för att göra fel och allt behöver inte bli helt perfekt med en gång. Man lär sig under resans gång. Det är bättre att komma igång och rätta till barnsjukdomar efter hand än att vänta tills man kommit på det "perfekta upplägget" tror jag...

 

Texten uppdateras löpande

 

Senaste nyheter

2020-04-09

Brita är folkmusikens Queen B

Brita är folkmusikens Queen B
2020-03-27

"Unusual sounds in complex contexts"

"Unusual sounds in complex contexts"
2020-03-20

Röster om undervisning på distans ...

Röster om undervisning på distans ...
2020-03-18

Två av våra masterstuderande tilldelas Aurora Lillieros-stipedier

Två av våra masterstuderande tilldelas Aurora Lillieros-stipedier
2020-03-12

Fritiof komponerar för musikfestival i USA

Fritiof komponerar för musikfestival i USA