Saana Kähkönen tilldelas stipendium

Saana

Saana Kähkönen, violinist och diplomand vid Musikhögskolan i Malmö, är 2017 års mottagare av Vetenskapssocietetens i Lund musikstipendium.

Stipendiet, som delas ut för andra året i rad, överlämnas i samband med Vetenskapssocietetens högtidliga årshögtid den 24 november då Saana Kähkönen också framträder tillsammans med pianisten Reetamaria Rajala.

Saana Kähkönen föddes i Finland i en musikalisk familj och började spela violin som treåring. Efter musikstudier vid Joensuu Musikinstitut och Norra Karelias yrkeshögskola flyttade Saana till Helsingfors där hon tog sin kandidatexamen i violinpedagogik vid yrkeshögskolan Stadia 2008. Efter några år som frilansare flyttade hon 2012 till Sverige och påbörjade sina masterstudier för Matthew Trusler vid Musikhögskolan i Malmö där hon 2014 tog sin masterexamen. Hösten 2016 påbörjade hon sin solistdiplomutbildning för Fredrik Burstedt.

Våren 2018 ger Saana Kähkönen två diplomkonserter, den 7 maj i form av en solokonsert på Palladium i Malmö och den 24 maj en kammarmusikkonsert i Tivoli Koncertsal i Köpenhamn.