Stort stipendium till diplomanden Kristina Winiarski

kristinawiniarski.jpg

Cellisten Kristina Winiarski (f. 1994), Stockholm, har tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kr. För närvarande går Kristina på diplomutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö för professor Torleif Thedéen.

Kristina Winiarski har framträtt med orkestrar som S:t Petersburg Symphony Orchestra, Zagreb Philharmonic, Stuttgart Chamber Orchestra och National Symphony Orchestra i Washington D.C. Hon har en stor passion för kammarmusik och spelar regelbundet på festivaler i Sverige och utomlands.

2017 antogs hon till det mycket exklusiva ettåriga programmet "Classe d´Excellence de violoncelle" med världscellisten Gautier Capuçon. En gång i månaden reste hon till Paris för konserter och mästarklasser inför publik, som också streamades på Internet och visades på TV-kanalen Medici.

– Det var en mycket speciell upplevelse med massor av press och uppmärsamhet, säger hon. Vi umgicks väldigt intensivt. Det var spännande att få lära känna så framstående musiker och se hur de lever.

Efter diplomexamen vid Musikhögskolan  i Malmö vill Kristina fortsätta att frilansa som solist och kammarmusiker. I sommar kommer hon att framträda på kammarmusikfestivaler i Båstad, Sandviken och på Goland.

– Det är fantastiskt uppmuntrande att helt oväntat bli utvald till Giresta-stipendiat, säger hon. En stor ära!

Kristina Winiarski gör en av sina diplomkonserter torsdagen den 11 april kl 19.00, då hon framför  Benjamin Brittens symfoni för cello och orkester tillsammans med Malmö Symfoniorkester på Malmö Live Konserthus.