Stort stipendium till tenor med känsla för romantik

Theodor Uggla

Tenoren Theodor Uggla har tilldelats Anders Walls Confidencen-stipendium på 100.000 kronor.

Theodor Uggla (f. 1993) studerar tredje året på kandidatprogrammet i klassisk sång vid Musikhögskolan i Malmö för Britta Johansson och Conny Antonov.

Hans förebilder är de svenska tenorerna Jussi Björling, Nicolai Gedda och inte minst Gösta Winbergh, vars sätt att våga använda hela det dynamiska spektrat han beundrar. Drömrollen är Des Grieux i Massenets Manon.

– Just nu har jag fastnat för fransk romantik med mycket känslor, det är som flytande smör i sångformat, skrattar Theodor.

Theodor påbörjar till högsten sina masterstudier i sång på Royal College of Music i London och då kommer den ekonomiska delen av stipendiet väl till pass. Stipendiet omfattar också en professonell demoinspelning och medlemskap i nätverket Wallumni, bestående av drygt 400 tidigare Anders Wall-stipendiater inom olika områden.

– Stipendiet är verkligen en moralhöjare, avslutar Theodor. Nu vet jag att jag är på rätt väg mot min dröm att bli professionell operasångare.