Studentporträttet: Sonja Spisska Enebjörn

Sonja Spisska Enebjörn

Sonja studerar på Ämneslärarutbildningen samtidigt som hon axlar rollen som ordförande i Studentkåren. En inflytelserikt uppdrag med stort ansvar, där förmågan att kunna ta till en och annan cirkuskonst säkert är en tillgång. Själv poängterar hon den fina sammanhållningen som ett signum för Musikhögskolan i Malmö.

SONJA SPISSKA ENEBJÖRN, 24 år | Ämneslärarutbildning i musik åk 2, Singer-songwriter, sång | är uppvuxen i Malmö och började redan i femårsåldern komponera små musikstycken för sig själv. Sången blev tidigt hennes huvudinstrument, inte minst eftersom hon då fick stå längst fram på scenen. I tonåren satt hon framför TV:n och såg film på jakt efter slagfärdiga repliker som kunde användas i de egna sångtexterna.
– En bra start i utbildningen i Malmö är introveckan, då alla nya studenter får lära känna varandra och musicera tillsammans över genre- och utbildningsgränserna, vilket underlättar mycket i kommande gemensamma projekt, t ex julkonserten, som framförs i både Malmö och Lund.
– Det jag främst uppskattar med Ämneslärarutbildningen är att vi syns mycket i olika konsertsammanhang och att vi studenter kan påverka utbildningen vi går.
– Vi har även fin sammanhållning i klassen och delar med oss av erfarenheter och pedagogiska upplägg som fungerar bra när vi gör praktik.
På sin fritid jobbar Sonja som cirkusartist med repklättring som specialitet, då hon på svindlande hög höjd hänger i ett rep och gör olika akrobatiska konster.
– För att spetsa till mitt framträdande ytterligare har jag satt som mål att kunna klättra och sjunga samtidigt. I det arbetet har jag fått fint stöd av min sångpedagog, avslutar Sonja.

Se ett akrobatiskt smakprov på Sonjas cirkuskonster från en konstnärlig disputation i musik med en för detta särskilda tillfälle specialbyggd ramp.