The Art Song Workshop

image002.jpg
Foto: Anna W. Thorbjörnsson

Hur låter musiklyrik från igår, idag och imorgon? Under en vecka i början av juli fördjupade sig sångare och tonsättare i gömda skatter och personliga favoriter i den kammarmusikaliska sångrepertoaren under kursen The Art Song Workshop i Laholm.

Högskolekursen The Art Song Workshop anordnades den 2-7 juli i samarbete mellan Halland Opera & Vocal Festival, Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet, och Föreningen Svenska Tonsättare 100 år. Sångare och tonsättare utforskade tillsammans musiklyrik i kammarformat genom både befintlig repertoar och eget skapande. I centrum stod förhållandet mellan text och ton och stor vikt lades vid såväl samtida verk som repertoar av underrepresenterade grupper i musikhistorien. Deltagarna gavs även möjlighet att skapa nya verk för sång och piano.

image004.jpg
Tonsättaren Hans Gefors & kursdeltagaren Jonatan Sersam. Foto: Hedvig Jalhed

Undervisningen bedrevs i form av masterclasses, seminarier, workshops och eget arbete under handledning av tonsättaren Hans Gefors och pianisten Conny Antonov, även universitetslektor vid Musikhögskolan i Malmö. Deltagarna fick skapa, tolka och framföra musiklyrik från och för vår tid, parallellt med studier av befintlig repertoar, metoder och övningar. Det gemensamma skapandet utforskades och problematiserades i diskussioner kring idéer, teman och uttryck.

Initiativtagare och kursansvarig var sångerskan Hedvig Jalhed, även konstnärlig ledare för Halland Opera & Vocal Festival. Som avslutning på kursen The Art Song Workshop framförde deltagarna en konsert under festivalen som fokuserade på det nära förhållandet mellan text och ton, artist och åhörare.