Toppbetyg till forskarutbildning i musikpedagogik

_i0c2444.jpg

Forskarutbildning i musikpedagogik vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet får omdömet ”hög kvalitet” i Universitetskanslersämbetets granskning.

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har på uppdrag av regeringen genomfört en nationell utvärdering av utbildningar som leder till licentiat- och doktorsexamen på forskarnivå inom pedagogik. UKÄ har beslutat att ge Musikhögskolan i Malmö omdömet ”hög kvalitet” för utbildningen inom musikpedagogik.

– Det känns både hedrande och uppfordrande att få omdömet “hög kvalitet”, säger Eva Sæter, professor i musikpedagogik och ämnesansvarig för forskarutbildning i musikpedagogik vid Musikhögskolan i Malmö.

– Vår flitiga publicering i meriterande tidskrifter och vår nära koppling till musiklärarutbildning och fortbildning har uppmärksammats, och vår ställning beskrivs som stark, både i ett nordiskt och internationellt perspektiv. Vi får också lovord för docentprogrammet, doktorandinflytandet, internationell samverkan och jämställdhetsarbete, berättar hon.

Men utvärderingen ställer också krav menar Eva Sæter.

–  Det uppfordrande ligger i att ett kvalitetsarbete alltid måste utvecklas och ledas vidare. Bedömargruppen nämner i sitt utlåtande att vi kan förstärka progression och koppling till examensmål och att utbildningens upplägg och innehåll kan förstärkas och förtydligas.

UKÄ har granskat kvaliteten på 20 utbildningar i ämnet. Fyra utbildningar får omdömet "ifrågasatt kvalitet".

– Musikpedagogik vid Göteborgs universitet fick liksom vi högsta betyg - kanske är detta ett resultat av att vi har en mångårig tradition av samarbete kring kurser och doktorandseminarier. Vid Lunds universitet granskades förutom musikpedagogik forskningsämnet pedagogik som fick betyget "ifrågasatt kvalitet”, ett betyg som även drabbade ämnet musikpedagogik vid Luleå tekniska universitet, säger Eva Sæter.

Med UKÄ:s fina omdöme går forskarutbildning i musikpedagogik vid Musikhögskolan i Malmö stolt vidare i sitt arbete för en levande forskningsmiljö, med relevans för praxisfältet och god samverkan med nationella och internationella nätverk.

Länk till Universitetskanslersämbetet samlade omdöme