De båda kommer att arbeta inom forskningsprofilen praktiknära skolforskning, med demokrati- och värdegrundsfrågor respektive likvärdighet i betygsättning. Därtill kommer de framöver att ha utbyte med doktorander vid Göteborgs universitet i form av gemensam introduktion och därefter seminarier.
-Vi ser fram emot att utveckla området praktiknära skolforskning och att bygga en stabil och inspirerande forskningsmiljö för de nya doktoranderna, både vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och Musikhögskolan i Malmö, säger professor i musikpedagogik Eva Saether.
Syftet med Ida Knutssons avhandlingsprojekt är att undersöka gruppundervisning i kulturskolan med fokus på vilka verktyg musiklärare använder för att stärka det demokratiska arbetet inom kulturskolans instrumentala gruppundervisning. I fokus för studien står den ”balansakt” mellan sociala och musikaliska mål som musiklärare måste hantera och hur detta yttrar sig i gruppundervisning i musik.
Johanna Antonssons avhandlingsarbete syftar till att undersöka vilka ställningstaganden och överväganden som verksamma musiklärare gör när de gör bedömningar i sitt ämne och när de betygsätter sina elever. Syftet är att visa på musiklärares komplexa uppdrag som betygsättare samt att bidra till att öka likvärdigheten i musikämnets betygsättning.
Mer info:
Antagningsnämnden har i sin bedömning utgått från de skisserade projektens bidrag till det musikpedagogiska fältet, dess fokus på barns och ungdomars lärande i skola, samt de sökandes uppvisade kvalitet i tidigare arbeten.
Tillsammans med Lina Van Dooren som påbörjade sin doktorandtjänst i våras (forskarskolan Agenda 2030), har Musikhögskolan nu tre nya doktorander. Dessa tre kommer att bilda en forskargemenskap med nyantagna doktorander i musikpedagogik vid Göteborgs universitet och gå gemensamma obligatoriska kurser. Höstens introduktionskurs anordnas delvis via Zoom och delvis genom internat och seminarier i Malmö respektive Göteborg.