Zornutmärkelser till Musikhögskolans lärare och studenter

Mats Edén

Mats Edén erhöll guldmärke och Alma Olsson samt Adam Bülow fick bronsmärken av Zornmärkesnämnden efter uppspel i Ingesund.

Idag gratulerar vi stolt Alma Olsson och Adam Bülow. De är två studenter vid världsmusiklinjen som fick ta emot Zornmärket i brons vid efter att ha spelat upp i Ingesund under sommaren. Mats Edén som är lektor vid VäMu fick redan 1979 sitt Zornmärke i silver (först någonsin på enradigt dragspel) och kunde därigenom redan då titulera sig riksspelman. I år fick han ta emot Zornmärket i guld, vilket är den finaste utmärkelsen en riksspelman kan få.
Juryns guldmotivering lyder: ”För utomordentligt skickligt, stilmedvetet och personligt spel av värmlandslåtar på fiol och durspel".
– Det är med stor ödmjukhet och tacksamhet jag tar emot den här utmärkelsen – att vara en del av den långa berättelse som Zornmärket innebär känns oerhört stort. Fördjupning och ständig nyfikenhet på att lösa uppförandefrågor i den äldre musiken har alltid varit min väg in. Alltid i samspel och i diskussioner med spelkamrater, så det är många jag har att tacka för att jag är där jag är idag, säger Mats Edén.

Zornmärket delas ut sedan 1910 till främjande och uppmuntran av musiker i den Svenska folkmusiktraditionen. Anders Zorn var en berömd och betydande svensk målare som inspirerad av Rembrandt gjorde sig ett namn både i Sverige, där han är mest berömd för sina kvinnoporträtt och USA där han som porträttmålare även avbildade flera amerikanska presidenter.