Andrea Ek är årets Leander-stipendiat i komposition

Andrea Ek

Andrea studerar sista terminen på det konstnärliga kandidatprogrammet i komposition och tilldelas årets Annik och Lars Leander-stipendie om 35000 kronor.

Grattis Andrea du är den tjugotredje studenter i rad som tilldelas detta stipendium, berätta hur du kommer att använda det!

-Tack! Jag ska åka till Paris och ta privatlektioner av diverse kompositörer som varit betydande för min musikaliska utveckling. Det kommer bli som en inspirationsresa i utbildningssyfte.

Var det första gången du sökte?
Ja, det var det.

Har du något tips på hur man sätter ihop en bra ansökan?
-Ansök om något du är genuint intresserad av och var så tydlig som möjligt!

Hur ser din plan ut härnäst?
-Min plan är att arbeta och fortsätta komponera under nästa år samtidigt som jag funderar på hur och var jag vill bygga på min kandidat. Jag tror det kan vara bra att stanna upp och tänka efter ibland.

Mer info:
Stiftelsen Annik och Lars Leander har sedan 1998 delat ut stipendium till kompositionsstuderande vid Musikhögskolan i Malmö. De som har sökt men inte fått stipendiet uppmuntras att söka fler gånger.

Du som har sökt något av Musikhögskolans andra stipendier kommer att få besked efter den 5 juni via mejl från Lunds universitet. Vid frågor är du välkommen att kontakta stipendiehandläggare Lena Arstam.

This article in English