Episkt Eva!

Pianoläraren Eva Lundgren sittandes framför ett piano. Foto.

Frågar du någon på Musikhögskolan i Malmö behöver Eva Lundgren ingen närmre beskrivning. Som universitetsadjunkt och pianopedagog vid skolan är hon en uppskattad kollega med lång erfarenhet i konsten att undervisa och inspirera sina studenter. Men vad alla inte vet är att Eva är även ordförande i EPTA Sweden – Sveriges största pianopedagogförbund.

Vad är EPTA egentligen?

EPTA Sweden är en del av EPTA Europe – European Piano Teachers Association – som grundades i Storbritannien 1978. Förbundet finns i de flesta europeiska länderna med systerorganisationer i Asien samt Nord- och Sydamerika. Svenska pianopedagogförbundet grundades redan 1937 och blev en del av EPTA 1987.

Nuförtiden består förbundet av runt 420 medlemmar. Alla är verksamma som pianopedagoger vid musik- och kulturskolor, gymnasieskolor, folkhögskolor, musikhögskolor, privata skolor och som pianister inom svenskt och internationellt musikliv.

EPTAs syfte och målsättning är att skapa en gemenskap där vi kan träffa kollegor och utbyta idéer och erfarenheter, samt värna och främja kvalitativ pianoundervisning. Detta gör vi genom att arrangera olika evenemang, till exempel en årlig tvådagars pianokongress, men också fortbildningsdagar med föreläsningar, master classes och elevkonserter. Vi ger även ut tidningen ”Pianobulletinen” två-tre gånger per år som innehåller artiklar, reportage, intervjuer, tips och nyheter inom vårt intresseområde.

Framsidan av tidningen Svenska Pianobullentinen. Foto.

För oss är frågorna som rör pianoutbildning och arbetssituationen för pianolärare viktiga. Under de senaste åren har vi till exempel byggt upp ett digitalt arkiv som är tillgängligt för våra medlemmar. Det innehåller bland annat en mycket omfattande nivågraderad repertoar- och litteraturlista.

Vi vill också stötta den kommande generationen blivande pianopedagoger och pianister. Därför har vi nyligen infört gratis medlemskap för studenter vid landets musikhögskolor. En annan nyhet är att vi varje år kommer att utse en EPTA ung ambassadör, vars uppgift det blir att vara en inspirerande förebild för unga. Vår första ambassadör heter Sebastian Iivonen och han studerar vid Musikhögskolan Ingesund.

Det är vad vi gör på EPTA Sweden, sen får man inte glömma EPTA Europe som varje år arrangerar en internationell pianokonferens, i år kommer den att äga rum i Portugal. Därtill ger de även ut tidningen Piano Journal.

Du har nu jobbat som ordförande för EPTA Sweden i två år och börjar bli varm i kläderna, hur har de åren sett ut?

Det har varit roligt, lärorikt och intensivt! Mina medarbetare i styrelsen och tidningsredaktionen är mycket kompetenta och engagerade och gör ett fantastiskt och gediget arbete.

Innan jag valdes till ordförande hade jag arbetat som styrelseledamot i några år så jag hade redan en viss erfarenhet av förbundets normala arbetsgång. Men, när jag började mitt arbete som ordförande var det mitt under en brinnande pandemi vilket betydde att mycket av vår normala verksamhet inte gick att genomföra som vanligt. Eftersom vi ändå ville ge våra medlemmar något under denna period började vi producera digitala elevkonserter. Och i stället för vår årliga live-kongress, producerade vi fem videoföreläsningar – Distansundervisning, Wilhelm Stenhammars pianomusik, Nordic Jazz – improvisationstips, Pianoteknik i elva kapitel och Pianomusik av kvinnliga tonsättare. Dessa finns nu som en fin resurs i vårt digitala arkiv.

Vad ser du fram emot?

Det känns fantastiskt att alla pandemirestriktioner äntligen har hävts och på EPTA Sweden längtar vi efter att kunna träffas igen vid våra evenemang.

Just nu pågår ett intensivt arbete med planeringen av årets kongress som äger rum i Gävle till hösten. Det blir ett mycket fint program med fantastiska föreläsare som Rebekka Angervo som undervisar i pianometodik vid Sibelius-Akademien, Martin Berggren från Musikhögskolan i Malmö, Stefan Bojsten från Musikhögskolan i Stockholm, Galina Ehrngren och fler. Tillsammans kommer vi att göra en utflykt till Klaverens hus i Lövstabruk som har en helt unik samling historiska klaver-instrument.

Längre fram i maj har vi vår årliga vårkonsert i vackra Kungasalen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, ett samarbete med Musikhögskolan i Stockholm som vi är mycket glada för. Det kommer även att bli fortbildningsdag på Södra Latins gymnasieskola i Stockholm med konsert, föreläsning och master class med den klassiska pianisten David Huang och jazzpianisten Carl Bagge. Det kommer att bli ett spännande möte med dessa två pianister.

Dessutom ska jag som ordförande representera EPTA Sweden vid den internationella konferensen i Portugal i september. Det ska bli mycket roligt att träffa mina internationella kollegor och vänner igen!