Festivalgeneralen har ordet

Johan Hugosson

Det är dags för den årliga kompositionsfestivalen Connect arrangerad av kompositionsstuderande vid Musikhögskolan i ett samarbete med etablerade musiker och Teaterhögskolan.

Hej Johan Hugosson, varför är just du general för Connect Festival i år?

-Jag var vicegeneral från början, så blev jag helt plötsligt uppgraderad i början av läsåret. Det är roligt att få förtroendet att leda denna superba grupp kompositörer.

Hur ser din musikbakgrund ut och vad studerar du?

-Jag har jobbat som konsertpianist, ackompanjatör och pianolärare sedan utbildning vid DKDM i Köpenhamn och vid Royal College of Music i London. Jag flyttade nyligen hem till Sverige efter flera år med bas i London. Jag jobbade även med komposition till reklam och film, men ville mer och mer skriva för scen och konsert. Då bestämde jag mig för att studera vid MHM där jag nu gör en master i komposition - något jag njuter mycket av.

Hur skulle du sammanfatta värdet av en sådan här festival för de inblandade kompositörerna?

-Det är en väldigt bra erfarenhet på många sätt. Dels får man möjligheten att skriva för i detta fallet etablerade musiker, hålla deadlines och producera material på en professionell nivå. Utöver det drar alla sitt strå till stacken på så vis att de flesta kompositörerna hjälper till mycket med olika aspekter av festivalen. Vi har producenter, kassör, marknadsföringsansvarig, tekniker, samarbete med Teaterhögskolan som vi initierat med mera. Det är många goda erfarenheter som man tar med sig till livet efter Musikhögskolan, då det ofta blir dags att ordna egna events, konserter och festivaler.

Hur skulle du beskriva värdet av festivalen för publiken?

-Det är skyhögt. Här får du höra proffsiga musiker framföra morgondagens musik. Vi har totalt över 20 uruppföranden. Det blir stråkkvartett, kammarensemble, harpsolo, flöjtsolo, elektroakustisk musik, samt även performances där vi samarbetar med Teaterhögskolan.

Hur många hoppas du sitter bänkade framför datorerna i helgen?

-Vår teknikansvarige sa att om vi får över 1000 besökare samtidigt kunde det bli problem med länkarna på något vis. Det problemet hoppas jag på.

Mer om Connect 2021 och länk till festivalen hittar du här