Följ våra studenter på Instagram

studenter
Hedda och Gabriella

Är du nyfiken på hur det är att studera vid en musikhögskola? Och kanske just här i Malmö! Nu startar vi något så kul som Instagram takeovers med våra studenter som ger dig spännande inblick i vardagen med musikstudier, rep och studentliv.

Först ut är Hedda Strandberg och Gabriella Gniste som går tredje året på musiklärarutbildningen med pop- och rockinriktning. Här får du deras bakgrund.

Hedda Strandberg

Ålder: 22 år
Kommer från: Malmö
Instrument: Sång och gitarr
Studiebakgrund: Gick det estetiska programmet på gymnasiet sedan ett år på Furuboda folkhögskola

När och hur bestämde du dig för att bli musiklärare?
-När jag var fjorton år blev jag seglarinstruktör, det var då jag insåg att vara lärare är det roligaste som finns, oavsett vad det handlar om. När jag gick på folkis så pratade många lärare om kombinationen av att vara både musiklärare och frilansande musiker och det kändes direkt som något jag måste få satsa på.

Det bästa med att studera på en musikhögskola?
-Jag älskar att få träffa så mycket människor som brinner för musik som jag, det är så inspirerande att få plugga det man bryr sig mest om men också få mycket kött på benen inom pedagogiken.

Hur ser dina yrkesdrömmar ut?
-Jag vill jobba som ensemble-, sång- och gitarrlärare gärna på gymnasium, i kombination med att vara frilansande musiker.

Gabriella Gniste

Ålder: 25 år
Kommer från: Uddevalla, livets stad
Instrument: Sång
Studiebakgrund: Estetgymnasium musikinriktning, två år på musiklinjen på Södra Vätterbygdens folkhögskola i Jönköping

När och hur bestämde du dig för att bli musiklärare?
-Redan på gymnasiet insåg jag att min största dröm var att bli sångpedagog. Det var första gången jag fick sånglektioner och insåg då att det var ett riktigt yrke. Jag kunde bara drömma om att få jobba med något sådant innan dess. Då förstod jag att vissa får jobba med sång hela dagarna och jag blev helt tagen.

Det bästa med att studera på en musikhögskola?
-Att jag får en så fin allmänbildning i musik, får med mig så många olika typer av erfarenheter och lärdomar både från lärare och andra studenter omkring mig. Det är kul att vara totalt omringad av musik på alla vis.

Hur ser dina yrkesdrömmar ut?
-Jag vill ha sångelever, skriva musik och gärna jobba med kulturprojekt av olika slag.

Gå till Musikhögskolans Instagram

Tips!
Den 15/3 kl 15 och kl 17 leder Hedda och Gabriella vårt digitala Öppna hus gällande musiklärarutbildningen som öppnar för antagning samma dag. Missa inte det!