Hur är det att studera sång vid Musikhögskolan i Malmö?

Maja Lundmark

Sångstuderande Maja Lundmark har gjort en takeover och ger dig en ingående inblick i sin studievardag på vårt instagramkonto.

Ålder: 26
Kommer från: Stockholm
Instrument: Sång

Studiebakgrund: Adolf Fredriks musikklasser, yrkesmusikerprogrammet vid Södra Latins gymnasium, Musiklinjen College vid Ingesunds Folkhögskola (1 år), Musik 60 hp vid Musikhögskolan Ingesund (1 år) samt Vadstena Sång- och Pianoakademi (2 år).

När bestämde du dig för att studera sång?

-Jag är uppvuxen i en musikerfamilj med en pappa som varit frilansande operasångare, mamma som är musiklärare och syskon som gick på Adolf Fredriks musikklasser, vilket jag också skulle komma att göra. Jag har alltid älskat att sjunga i kör och blev fascinerad av opera redan som liten när jag fick hänga med bakom scen och titta när pappa jobbade, men det var i nian på AF som jag började vilja ta lektioner i sång. Efter en veckas praktik på Folkoperan och ett solosångsprojekt i skolan insåg jag att jag ville försöka mig på det här med solosång. När det var dags att söka gymnasieutbildning sökte jag därför till ett musikprogram med inriktning klassisk sång och har inte velat byta bana sen dess.

Vad är det bästa med att studera vid en musikhögskola?

-All otrolig kompetens som finns. Alla mina lärare sitter på så mycket kunskap och erfarenhet och jag har lärt mig så mycket under mitt första år här.

Hur ser dina yrkesdrömmar ut?

-Att kunna jobba heltid som frilansande konsert- och operasångerska. Att ha möjlighet att jobba på ett operahus men även driva egna konsertprojekt.

Majas takeover av Musikhögskolans Instagram