Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kompositionsstudenter i samarbete med spelutvecklare vid Malmö universitet

Dataspel
Vy ur spelet ANTI

Alexander Westlund går utbildningen Komposition - musik för film och media på MHM som i veckan avslutar ett samarbete med studenter på kandidatutbildningen Spelutveckling vid Malmö universitet.

Samarbetet med Malmö universitet har pågått hela hösten. I mindre grupper har studenterna utvecklat en rad spel, från idé till färdiga produkter, och nu är det dags att presentera resultaten.

Hej Alexander, hur skulle du vilja beskriva det spel du har arbetat med?

-Jag har varit med och arbetat på tre olika spel. Ett själv och två tillsammans med mina kursare. Min individuella grupp har skapat ett spel som heter The Last Ztand, ett överlevnadsspel med zombie-attacker. Till det komponerade jag musik som främst ska kännas oroande och pulshöjande. 

Alexander Westlund

-Tillsammans med mina kursare skrev jag också musik till ett spel som heter KANVAS, ett post-apokalyptiskt spel där jorden blivit omsluten av is. Det tredje spelet heter ANTI och utspelar sig inuti ett moderkort. Musiken till det var väldigt kul att skriva, då vi hämtat inspiration från 80-tals synthmusik.

Vilka är det som kommer till presentationen?

-Det är spelutvecklare och studenter inom branschen. Det blir dock en digital presentation.

Vilka är dina lärdomar/erfarenheter efter terminens projekt?

-Vi har pratat mycket om adaptiv musik, det vill säga musik som förändras efter spelarens beslut eller hur situationer utformar sig. Det har lett till en djupdykning i programvaran Fmod och en annorlunda kompositionsprocess.

-Det var även intressant och lärorikt att få ta del av spelmotorn Unity samt hur de olika projekten utvecklades genom hela processen.

Vad väntar dig efter din examen?

-Just nu arbetar jag på några projekt som kommer färdigställas i höst och det dyker alltid upp nya uppdrag. Under de senaste två åren har vi fått möjligheten att träffa flertalet personer inom film- och spelbranschen, vilket har varit en viktig aspekt i vår utbildning, då framgång inom området delvis kommer från ett bra kontaktnät.

-Tillsammans med mina kursare har jag även startat ett kompositionskollektiv under namnet ATEMAS, där vi i framtiden vill ta oss an fler spelprojekt.


Läs mer om och ansök till utbildningen Komposition - musik för film och media senast den 17/1.