Musikhögskolan delar ut närmare en miljon kronor i stipendier

byggnad

Musikhögskolan har den stora glädjen att vid årets läsårsavslutning kunna dela ut över 900 000 kr i form av olika stipendier till skolans studerande. Ett viktigt och skattefritt tillskott i många studenters plånbok inför sommaren, vilket skapar nya möjligheter till exempel till vidare studier, instrumentköp eller inspelningar.

Musikhögskolan har träffat en av årets stipendiater, Kristoffer Sjöström, som fått Lions Club Malmö kulturstipendium på 10 000 kr. Kristoffer går i årkurs 2 på Konstnärligt kandidatprogram i musik med inriktning Arrangering/Komposition Jazz och har Claus Sørensen som lärare i sitt huvudämne.

Varmt GRATTIS Kristoffer!
Har du bestämt vad du ska använda pengarna till?

– Tack! Ja, pengarna kommer gå till att spela in en skiva med min trio! Den ska heta "Highrise" och det är låtar som jag skrivit de senaste två åren medan jag gått på skolan.

Kristoffer Sjöström

Hur ser dina sommarplaner ut?
– Vi ska repetera hela juni och spela in i mitten av juli, sen ska vi spela på Ystad Jazzfestival. Jag har börjat ta baslektioner från min lärare i gymnasiet och så ska jag repa med lite andra projekt!

Fortsätter du dina studier i årskurs 3 i höst för att ta din kandidatexamen?
– Jajamen!

Kort historik kring Lions Club Malmö Ellenbogens stipendium
Torgny Lundquist från Lions Club Malmö berättar om tillblivelsen av föreningens Kulturstipendium, som nu delats ut i över 15 år:
– I samband med en distriktskonferens 2004 fanns medel avsatta för ett kulturstipendium. Efter samtal med Sixten Nordström hittade vi och föreslog Amelia Jakobsson, cello, till stipendiet vilket hon också fick. Klubben beslutade då att inrätta ett eget kulturstipendium som 2005 gick till Per Ivarsson, trumpet även det i samråd med Sixten Nordström. Från 2006 har dock stipendiaterna hämtats från och föreslagits av ledningen för Musikhögskolan i Malmö.

Vilka kriterier har ni satt upp för stipendiet?
– Vi har medvetet valt Musikhögskolan p g a den höga nivån på utbildningen. Syftet med stipendiet är att stödja och uppmuntra en av skolan vald kandidat, avslutar Torgny.