Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nya nätverk på andra sidan Atlanten

En grupp av lärare och studenter sitte ri en soffa och ler mot kameran. Foto.

Har du sett Malmö har du sett världen sa en vis person en gång. Det må vara sant, men Musikhögskolan i Malmö har länge jobbat aktivt för att utvidga skolans samarbeten långt utanför stadens gränser. Nu senast i USA.

På listan av besök stod bland annat Berklee Collage of Music i Boston, New School i New York, Belmont University i Nashville, Stanford University i Silicon Valley, Kalifornien och Thornton School of Music i Los Angeles. Lars Andersson, utbildningschef för skolans musiklärarutbildning och en av de som reste över, känner sig otroligt nöjd.

– Syftet med resan var att skapa kontakter för samarbeten och utbyten med olika musikinstitutioner i USA och det känner jag att vi uppnådde. Det finns en otrolig kunskap där. Berklee, till exempel, var en av de första institutionerna i världen med att utbilda i jazz- och populärmusik. Själva började vi 1977, vilket också var tidigt, men Berklee startade redan på 60-talet. Samtidigt måste jag betona att på Musikhögskolan har vi precis samma kunskap som vi såg i USA och våra lärare gör fantastiska insatser genom olika internationella lärarutbyten. I vårt fall handlar det mer om att vi kan bli bättre på att visa upp vår kompetens utanför skolans väggar. Då passar en sådan här resa bra.  

Personer i en soffa diskuterar. Foto.
Samtal om framtida möjligheter på High Tech High i San Diego.

– Att samarbeta med andra skolor och universitet internationellt har flera fördelar. En viktig punkt på vår agenda var att utveckla grundutbildning och forskning och att undersöka möjligheterna kring att till exempel forska tillsammans. Kan detta genomföras på distans i framtiden? Ett annat självklart mål var att lägga grunden för fler bilaterala avtal som behövs för att möjliggöra lärar- och studentutbyten. Detta är Lunds universitet bra på, men vi ville göra kartan fylligare. Thornton School of Music i Los Angeles till exempel har en fantastisk musiktradition och erbjuder, precis som vi, en pop- och rockutbildning. New School i New York har startat en ny masterutbildning i jazz som kombinerar musik och komposition och Belmont University i Nashville har en imponerande Singer-Songwriterutbildning.

– Sist men inte minst fungerade resan som en inspirationskälla för vår egen framtida samlokalisering. Musikhögskolan ska ju flytta in i nya lokaler tillsammans med Konsthögskolan och Teaterhögskolan. Våra besök, bland annat på Stanford University’s d.school, bjöd på flera goda exempel på hur vi kan tänka nytt rent arkitektoniskt kring våra framtida lokaler.

Översiktsbild av skolkafeteria med scen. Foto.
Studentkafé och restaurang med scen på Berklee Collage of Music i Boston.

Med en students ögon

En annan person som känner sig nöjd över resan är Gabriella Gniste, en av studenterna som var med. Gabriella går i årskurs 4 på musiklärarutbildningen och är UVK-ambassadör, vilket innebär att hon utövar ett studentperspektiv på utbildningens kurser, både inför och under genomförandet, samt hjälper till att utveckla dem.

– Jag är imponerad över att Musikhögskolan i Malmö bjöd in oss att följa med. En resa ger alltid perspektiv och jag fick möjligheten att se på min egen utbildning med nya ögon. Framför allt var det givande att få spendera så mycket tid med våra otroliga lärare. Både Joakim Barfalk, universitetsadjunkt i mediateknik, och med universitetslektor Anna Houmann som forskar kring kreativitet i musikutbildningar.

– Ett besök som stod ut för mig var d.school på Stanford University. De undersöker hur design kan förenkla kreativt tänkande och hur man bäst utformar klassrum. Vi fick en guidad rundtur fylld med exempel och tankenötter. Fem minuter senare kan jag prata direkt med Anna som är kreativitetsforskare och hon frågar då vad jag tänker och vill ha min åsikt. Det var ett otroligt positivt utbyte.

Lärare och studenter går runt på d.school. Foto.
d.school på Stanford University i Silicon Valley, Kalifornien.

Musikhögskolan i Malmö imponerar

Det finns mycket som gör intryck och kanske är det lätt att känna sig "little" i USA, men faktum är att Musikhögskolan i Malmö har mycket att erbjuda, även på ett internationellt plan. Eller som Lars uttrycker det:

– Det var fantastiskt att se hur väl mottagna vi blev. Vi förstod snabbt att många institutioner redan visste vilka vi var och känslan av att vi kunde imponera lika mycket på dem som de imponerar på oss var onekligen häftig. Berklee är ett bra exempel, de startade EDI (Electronic Digital Instrument)-utbildningar för några år sedan och vi var nyfikna på vad de hade för erfarenheter. Samtidigt visar det sig att vi gör saker som inte de gör, bland annat vårt eget forskningsprojekt i ämnet som leds av Anna Houmann. Dess praktiknära natur och samarbetet med två lokala gymnasieskolor i Malmö och Ystad gör projektet världsunikt.

Gabriella instämmer och tar Standford University som exempel:

– Vi fick förklara att när vi har gått ut musiklärarutbildningen i Malmö är vi både musiker och lärare. Dessutom är vi spetskompetenta och kan jobba både med ensembler och högre utbildning, något som inte är fallet för studenterna där. Dessutom är vår utbildning gratis, ett faktum som fick dem att tappa hakan.

Lärare och studenter står i grupp och ler mot kameran. Foto.
Anna Houmann, Jesper Rafalski, Joakim Barfalk och Gabriella Gniste följde med på resan.

Framtida utmaningar och lösningar

Att en resa ofta ger nya perspektiv och insikter är svårt att sticka under stol med. Samtidigt understryker Lars att det finns en utmaning för Musikhögskolan i Malmös framtida internationella samverkan, nämligen miljön. 

– Hållbarhetsfrågan kommer definitivt att bli något vi måste ta hänsyn till i framtiden. Är det rimligt att vi flyger i den utsträckning som vi gör idag? Vi är väldigt intresserade av att få gång en internationalisering på hemmaplan och hitta fler projekt, både inom forskning och utbildning, där vi kan koppla ihop människor digitalt. På Musikhögskolans Singer-Songwriterutbildning skriver våra studenter redan låtar tillsammans med studenter i London. Kanske kan vi samarbeta med studenterna i Nashville också? Förhoppningsvis har vår resa lagt grunden för att man inte ska behöva flyga hela tiden i framtiden, men ändå få ta del av internationella utbyten. I slutändan berikar det ju både oss själva och vår omvärld.


Läs mer om Musikhögskolans internationella samverkan