Passionerat på Musikhögskolan i Malmö

Rolf Martinsson
Rolf Martinsson / Foto: Louise Martinsson

Johann Sebastian Bach är inte ensam om att skriva passioner, tvärtom har han fått konkurrens på senare år. Musikhögskolan i Malmös egen professor i komposition, Rolf Martinsson, är mannen bakom Lukaspassionen – en samtida passion i traditionell form med sångtexter av Göran Greider. Nu framför skolans studenter den.

Musikhögskolan i Malmös kyrkomusikstudenter kommer att ge två konserter, en i S:t Andreas kyrka i Malmö och en i Gustav Adolfs kyrka i Helsingborg där de tar sig an Rolf Martinssons Lukaspassion. På scenen infinner sig en 50-mannakör samt skolans sångklass och instrumentalister. Solisterna är alumnerna Lisa Larsson, världssopran och publikfavorit, samt Peter Boman, känd för sin fylliga barytonröst. Allt under ledning av Mats Paulsson, universitetslektor och dirigent för Musikskolans kammarkör.

Rolf Martinssons Lukaspassion har redan framförts över 80 gånger, både nationellt och internationellt, sedan han skrev den. Som modern klassiker tar den sig an en av vår tids mest kända berättelser – den om Jesu lidande. En berättelse lika gammal som fascinerande men framför allt bekant. Det är här storheten i Rolf Martinssons verk ligger. Hans nydanande tondräkt i kombination med Göran Greiders förmåga att väva innerliga texter av gammalt och nytt ger Lukaspassionen en modern spets. Den blir tillgänglig för det stora flertalet och talar direkt till den samtida människan. En passion av många, för många helt enkelt.

Konsert i Malmö 26 mars

Konsert i Helsingborg 27 mars