The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Default user image.

Helena Berglund

Assistant head of education

Default user image.

Att ta tillvara och bygga vidare på tidigare kunskaper (ämnesspecifik text: biologi)

Author

  • Johanna Karlsson
  • Helena Berglund

Summary, in Swedish

En språk- och kunskapsutvecklande undervisning som är kognitivt utmanande är en undervisning där den språkliga stöttningen anpassas så att nyanlända elever klarar att möta ämnesinnehållet på en kognitivt relevant nivå. Resultat från kartläggning av nyanlända elevers kunskaper och erfarenheter, steg 1–3 (Skolverket 2016a), ger information som du som biologilärare kan använda dig av för att utforma en kognitivt utmanande undervisning för alla elever. Att arbeta aktivt med det ämnesspecifika språket och multimodaliteten i biologiämnet bidrar också till en språk- och kunskapsutvecklande undervisning.

Department/s

  • Educational Sciences
  • Swedish

Publishing year

2020-06-01

Language

Swedish

Document type

Other

Publisher

Skolverket

Topic

  • Educational Sciences

Status

Published