Johanna Antonsson
Doctoral student
Kön och genus i grundskolans kursplaner : En kritisk diskursanalys med fokus på musikämnet
Author
Summary, in Swedish
Grundskolan i Sverige har sedan 1962 haft den form den har idag och innehållet har styrts av läroplaner och kursplaner. De har förnyats och omformulerats under åren och Sverige har hittills haft fem olika läroplaner. I denna uppsats har jag undersökt diskursen gällande kön och genus med fokus på musikämnet i läroplaner och kursplaner. Jag har även undersökt en del kringmaterial. Jag har gjort en kritisk diskursanalys med hjälp av Faircloughs tredimensionella modell. Mina resultat är satta i relation till feministisk och läroplansteoretisk forskning och teori. Undersökningen visar att språket och därmed diskursen kring genus och kön i läroplaner och kursplaner har förändrats i hög grad över tid till en läroplan med intryck från normkritisk pedagogik.
Department/s
- Teachers (Malmö Academy of Music)
Publishing year
2020-03-12
Language
Swedish
Links
Document type
Master's Thesis
Topic
- Pedagogy
Keywords
- Genus
- Kön
- Läroplan
- Musikundervisning
Status
Published
Supervisor
- Martin Malmström