Forskning i skolans vardag, KPU
KUME12
Kursen Forskning i skolans vardag är upplagd med fokus på det självständiga arbetet (I) som ska färdigställas under vårterminen. Kursen är därför koordinerad med grupphandledningen för SA't och den verksamhetsförlagda utbildningen.
Innehållsdelar kring forskningsmetodik, utvecklingspsykologi och teorier kring lärande är flätade tillsammans. I kursen bearbetas ett urval av kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder så som enkät, intervju, portfölj och observation. Som ett första led i sitt självständiga arbete genomför studenterna i grupp en enkätstudie. Utifrån teoretiska perspektiv på kunskap, lärande och utveckling ska studenterna, vid kursen slut, kunna formulera frågeställningar för forskningsprojekt med fokus på pedagogisk praxis där goda och kreativa miljöer för lärande kan etableras.
I kursen ingår också diskussioner kring de fysiska, psykiska och sociala faktorer som påverkar barn och ungdomars lärande, utveckling och socialisation i dagens skola och samhälle, särskilt utifrån genus-, klass- och etnicitetsperspektiv. Vidare innehåller kursen perspektiv på utveckling och lärande utifrån teorier om barn, ungdomar och identitet. Kursen examineras slutligen i två delar: dels i form av sammanställandet av en enkät, samt statistisk bearbetning av enkätens resultat och en vernissage av den samma. Dels genom att studenterna lämnar in en plan för det självständiga arbetet. Denna plan ska ta sin utgångspunkt i de resultat som framkommit i de kvantitativt inriktade försudierna som genomförts i kursen, kunskaperna i utveckling och lärande samt erfarenheter gjorda i skola och undervisning.
Kurskod: KUME12
Högskolepoäng: 9 hp
Termin: HT23
Lärare:
Markus Tullberg,Camilla Löf
Kursplan (PDF 245kB, öppnas i nytt fönster
Litteraturlista (PDF 234kB, nytt fönster)
Canvas
Kurskod: LIML13
Högskolepoäng: 7,5 hp
Termin: HT21
Lärare:
Markus Tullberg, Camilla Löf
Kursplan
Litteraturlista
Canvas
UVK-Arkiv
Delkurser:
Forskning i skolans vardag, 6hp
Ämnesmetodik, 1,5hp