Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Nr. 4: Ett o-herrans liv i Rytmikens tjänst

– att utveckla och forma en musikpedagogik
ForMuLär – Forum för musikaliskt lärande – är en skriftserie för det konstnärliga utvecklingsarbetet vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet.

Vernersson

Ann-Krestin Vernersson

Malmö 2013
142 sidor

ISBN 978-91-979584-8-6

Pris:
200 kr (inkl moms)
188 kr (exkl moms) Statliga myndigheter betalar inte moms på 6%.
Portokostnad tillkommer.

reception [at] mhm [dot] lu [dot] se (BESTÄLL BOKEN)

PRESENTATION
Det här är på sätt och vis en omöjlig bok. Rytmikpedagogik är i första hand inte möjlig att tillägna sig i böcker utan kräver att man befinner sig på lektionsgolvet i ett musikaliskt sammanhang. Men ämnets framväxt under senare hälften av 1900-talet är tätt sammanknutet med författaren, Ann-Krestin Vernersson, och boken är också ett slags självbiografi där hon berättar om sitt förhållande till Rytmik som pedagogisk metod, dess djupare konstnärliga innebörd, och om viktiga influenser från andra personer som livskamraten och jazzmusikern Jörgen Nilsson liksom vännen och koreografen Birgit Åkesson.

Det här är också en möjligheternas bok. Rytmik och då speciellt speglat genom Ann-Krestin Vernerssons ögon och öron är fullt av paralleller till andra uttryckssätt, såväl lärande som konst och vetenskaper. Var hittar man till exempel en föreläsning av en naturgeograf? Hos Rytmikpedagogutbildningen i Malmö naturligtvis. Möjligheterna lyfts ofta fram genom att ställa frågor. Genom att vara kritisk. Genom att vara nyfiken och öppen. Möjligheterna får en struktur genom att luta sig mot formbegreppet. Frågorna och parallellerna syns också genom Ann-Krestin Vernerssons bilder, som åtföljer varje kapitel.

OM FÖRFATTAREN
Ann-Krestin Vernersson är professor i Rytmik vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet. Rytmik har där funnits som musikpedagogisk inriktning i olika former i mer än 50 år.

Sidansvarig: