Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Forskningsprojekt

Musikhögskolan har följande pågående forskningsprojekt.

Den digitala eleven

Den digitala eleven - utmaningar och möjligheter med datorn som instrument i musikundervisningen är ett tvåårigt praktiknära forskningsprojekt med fokus på EDI (Elektroniskt Digitalt Instrument). Deltagare från MHM är Anna Houmann, projektledare och Joakim Barfalk. Partnerskolor är Rytmus och Ystad Gymnasium. Projektet ingår i profilen praktiknära skolforskning.

PrihME

Projektet Power Relations in Higher Music Education (PrihME), är ett treårigt AEC-projekt som startade hösten 2020 med finansiering av EU-programmet Erasmus+. Tio europeiska institutioner för högre musikutbildning ingår i projektet. Från Musikhögskolan i Malmö deltar inledningsvis Karin Johansson, Eva Sæther och Lars Härstedt Salmonson. Även studeranderepresentanter ska utses. Projektet arbetar med metoden Citizen’s Assembly kring följande huvudfrågor:

1. Maktmissbruk i högre musikutbildning

2. Maktfrågors relevans för pedagogik och undervisning

3. Maktförhållandens roll i och inverkan på högre musikutbildning

4. Främjande av god kommunikation mellan alla aktörer inom högre musikutbildning

Doktorandprojekt; Musikpedagogik

  • Learning an instrument or learning social skills – what is the primary goal of instrumental tuition in Swedish schools of arts and music?, Ida Knutsson
  • Bedömning och betygssättning – komplexa aspekter av musikläraryrket, Johanna Antonsson
  • Time to act: Developing music education in a social sustainability context, Lina Van Dooren
  • Körsången i musikundervisning, Lena Ekman Frisk

Doktorandprojekt; Konstnärlig forskning i musik

  • A voice beyond the edge, Felicita Brusoni
  • Extended and diversified composable places, Fernando Garnero
  • What is the artistic significance of being a music interpreter nowadays?, Bertrand Chavarria-Aldrete