Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Göran Folkestad

FD och Professor i Musikpedagogik
Innehavare av lärostolsprofessuren (ämnesföreträdare) i musikpedagogik vid Lunds universitet.
Ordförande i Konstnärliga fakultetsnämnden.

Född i Stockholm 28 april 1952.

1975-07-29 Filosofie kandidatexamen vid Göteborgs universitet i musik, matematik och musikvetenskap

1976-06-04 Ämneslärarexamen vid Lärarhögskolan i Mölndal

1976-1984 Lärare i matematik och musik på grundskolans högstadium

1979-1985 Lektor i musikens metodik vid Lärarhögskolan i Mölndal

1979-1984 Lektor i klassmetodik vid Musikhögskolan i Göteborg

1984-1996 Universitetsadjunkt i klassmetodik vid Musikhögskolan vid Göteborgs universitet

1989-06-09 Högskoleexamen på musikerlinjen, Musikhögskolan vid Göteborgs universitet

1991-1996 Forskarutbildning i pedagogik

1996-02-23 Disputation med doktorsavhandlingen Computer Based Creative Music Making: Young people's music in the digital age

1996-03-27 Filosofie doktor i pedagogik

1996-07-01 Tf professor i musikpedagogik vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet

1996-1999 Ledamot i forskningsrådet vid Lärarhögskolan i Malmö, Lunds universitet

1997-1998 Ledamot av Lärarutbildningsnämnden (LUN) vid Göteborgs universitet

1998-05-18 Professor och ämnesföreträdare i musikpedagogik vid Kungliga musikhögskolan, Stockholm

1998-07-01 Professor och ämnesföreträdare i musikpedagogik vid Lunds universitet

1999-2001 Ledamot av Kvalitetsrådet vid Göteborgs universitet

1999 –2001 Member of the Editorial Board of the European Music Journal

1998 – Member of the International Advisory Board of Music Education Research

1999 – Member of the Editorial Board for Research Studies in Music Education

2003 – Member of the Editorial Board for Performance Arts & Digital Media

2001 – 2003 Ledamot i styrgruppen för Nordiskt nätverk för musikpedagogisk forskning

2002 – 2004 Guest lecturer at London University, UK, Cambridge University, UK, University of Sussex Roehampton, UK, Sheffield University, UK, Bologna University, Italy, Norwegian Academy of Music, Oslo, and Colombia University, NYC

2002 – 2006 Ledamot i Konstnärliga fakultetsnämnden, Göteborgs universitet

2006 – Ledamot Konstnärliga fakultetsstyrelsen, Lunds universitet

2006 – 2007 Visiting Professor, University of New South Wales, Sydney, Australia

2008 Ledamot i forskningsrådet vid Högskolan i Kristianstad

2008 – Ordförande i Konstnärliga fakultetsnämnden, Lunds universitet

2008-2011 Ordförande i Forskningsutskottet, Högskolan Kristianstad

Handledning (utdrag):
Personer som avlagt filosofie doktorsexamen med Göran Folkestad som huvudhandledare:

(1) Heiling, Gunnar (2000). Play well and have fun. Community, group-coherence and musical development in an amateur brass band. Lund University.

(2) Hultberg, Cecilia (2000). The printed score as a mediator of musical meaning. Approaches to music notation in Western tonal tradition. Lund University.

(3) Karlsson, Maria (2002). Music students at the aesthetic programme of the high school. A study of student’s background, course of study and motivation. Lund University.

(4) Ericsson, Claes (2002). From guided exhibition to shopping and preoccupied assimilation. Modernised conditions for adolescent’s musical learning. Lund University

(5) Nilsson, Bo (2002). “I can make a hundred songs”. Children’s creative music making with digital tools. Lund University.

(6) Sæther, Eva (2003). The oral university. Attitudes to music teaching and learning in the Gambia. Lund University.

(7) Lindgren, Monica (2006). Bringing order to aesthetics in school. Discursive positioning in discussions with teachers and head teachers. Gothenburg University.

(8) Törnquist, Els-Mari (2006). The staging of learning – teachers’ reflections on their pedagogical work in an artistic context. Lund University.

(9) Söderman, Johan (2007). Verbally fa(s)t. Hiphop musicians’ artistic and educational strategies. Lund University.

(10) Johansson, Karin (2008). Organ improvisation – activity, action and rhetorical practice. Lund University

(11) Ljungar-Chapelon, Anders (2008). Le respect de la tradition. Om den franska flöjtkonsten: dess lärande, hantverk och estetik i ett hermeneutiskt perspektiv [On the French flutetradition: its learning, craftmanship and aesthetics in a hermenutic perspective]. Lund university

(12) Fridell, Ingemar (2009). Talk on musical interpretation. Visual tools for perceived dynamics and points of gravity. Lund University.

(13) Holmberg, Kristina (2010). The community school of music and art in late modernity: Reservation or market? Lund University.

(14) Hofvander Trulsson, Ylva (2010). Musical learning as social reconstruction. Music and origin in the eyes of immigrant parents. Lund University.

(15) Houmann, Anna (2010). Music teachers discretionary power – possibilities and limitations. Lund University.

(16) Augustyniak, Sylvana (2011). The impact of formal and informal learning on students’ compositional processes. University of New South Wales, Sydney, Australia.    

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Senaste
Alla

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Redaktör

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Redaktör

Göran Folkestad
E-post: goran [dot] folkestad [at] mhm [dot] lu [dot] se