Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Information om webbregistrering och kursstart

Fristående kurser - Musikhögskolan i Malmö

Genom att registrera dig bekräftar du att du vill behålla den studieplats du har blivit erbjuden. Du måste vara registrerad på en utbildning för att kunna delta i undervisning och examination samt erhålla studiemedel från CSN.

Information om kursstart

Det är viktigt att du tar kontakt med kursansvarig om du inte kan komma till introduktionsmötet, gör du inte det kan du förlora din plats. Vid frågor kring kursinfo och kursstart, kontakta kursansvarig (finns angiven i kursinfo på antagning.se). Om du avbryter dina studier efter att du har registrerat dig måste du meddela det till både kursansvarig samt kansliet så att avbrott läggs in i Ladok.

Registrering via Studentportalen

Du registrerar dig enklast i studentportalen när du aktiverat ditt studentkonto (se nedan hur du gör detta), webbregistreringen är öppen veckan innan terminsstart. Tänk på att många av våra kurser som startar på höstterminen går över två terminer, då behöver du även fortsättningsregistrera dig i januari, veckan innan vårterminen startar.

Studentkonto

Studentkontot skapas cirka en vecka efter att du fått ditt andra antagningsbesked om att du antagits vid Lunds universitet. När kontot är skapat skickas ett mejl om hur studentkontot aktiveras till den e-postadress som du använde när du gjorde din ansökan till Lunds universitet. Det är du själv som aktiverar studentkontot genom att följa anvisningarna i det mejlet. Har du varit student vid Lunds universitet någon av de senaste terminerna fungerar oftast dina gamla studentkontouppgifter och du får inget nytt mejl om aktivering.

  1. Gå till http://passport.lu.se
  2. Välj ”Antagning.se” eller ”eduID.se” och logga in med samma uppgifter som du använde när du anmälde dig på antagning.se. Om du är skandinavisk student, men inte svensk medborgare, skriver du in ditt tillfälliga svenska personnummer som finns i antagningsbeskedet eller den mejladress du registrerade som användarnamn.
  3. I rutan ser du ditt användarnamn (exempelvis ab1234cd-s) Skriv upp det och spara innan du fortsätter!
  4. Läs igenom informationen och sätt kryss i rutan för att kunna gå vidare.
  5. Välj lösenord till ditt studentkonto enligt instruktionerna. Tänk på att lösenordet är personligt och ska förvaras på ett säkert sätt.

Du kommer nu till sidan som bekräftar att ditt studentkonto/användaridentitet har aktiverats.

Om du vill ha mer information om studentkonto hittar du det på Lunds universitets hemsida. Där hittar du även information om hur du når Support via Servicedesk om du behöver ytterligare hjälp.

Läs mer om studentkonto på Lunds universitets hemsida (LU)

Så här registrerar du dig:

  1. Gör din webbregistrering fr.o.m./t.o.m. de datum som anges i kallelsen.
  2. Logga in på student.ladok.se med dina studentkontouppgifter och ditt lösenord.
  3. På startsidan ser du vilka kurser du är antagen till. Klicka på Registrera för att registrera dig på kursen.
  4. Information om kursen och vad registreringen innebär visas. Klicka på Bekräfta för att bekräfta registreringen.
  5. Nu hamnar kursen under Aktuella kurser och du kan se att statusen är ”registrerad”.

Manual för webbregistrering i Ladok (PDF 116 kB, nytt fönster)
Manual - web registration in Ladok in English (PDF 129 kB, new tab)

– Jag har registrerat mig på en kurs som jag inte har påbörjat och inte kommer att kunna gå denna termin. Vad ska jag göra?

Kontakta Musikhögskolan i Malmös kansli för att anmäla studieavbrott på kursen (fristaende [at] mhm [dot] lu [dot] se). Upp till tre veckor efter terminsstart görs ett så kallat "tidigt avbrott", detta kan du själv lägga in via antagning.se i form av ett ”återbud”. Ett tidigt avbrott registreras i Ladok och gör det möjligt för dig att återigen söka kursen på antagning.se för att gå den en annan termin. Om du gör avbrott på kursen när längre tid än tre veckor har gått på terminen, kan du inte söka kursen igen. Vill du ändå läsa kursen en annan termin kan du endast omregistrera dig och följa kursen i mån av plats. Omregistrering görs via Musikhögskolans kansli. 

– Jag vill fullfölja en kurs som jag har påbörjat men inte slutfört under en tidigare termin. Hur gör jag?

Om kursen fortfarande har samma kurskod/kursplan, kan den inte sökas igen. Efter klartecken från kursansvarig måste du se till att du blir omregistrerad genom att ta kontakt med Musikhögskolans kansli (fristaende [at] mhm [dot] lu [dot] se). Om kursen har ändrat kurskod/kursplan, kontaktar du kursansvarig lärare för att höra om det finns någon möjlighet att slutföra studierna.