Lena Ekman Frisk
Doktorand
Att lära kör på gehör : En studie om körledares metoder
Författare
Summary, in Swedish
I denna uppsats efterforskas svar på frågan om hur körledare gör för att lära ut körmusik på gehör. Inledningsvis presenteras tidigare studier som berör körlivet i Sverige samt gehörsinstuderingen i kör. Den teoretiska basen utgår ifrån sociokulturell teori, i synnerhet det sociala samspelet. I teorikapitlets avslutande del introduceras den didaktiska triangeln och begreppet distribuerade resurser i ett framåtsträvande resonemang.
Fyra körledare har medverkat i intervjuer, med körövningar som har filmats och vid stimulated recall-samtal kring vad som hände under körövningen. Tio typer av metodiska överväganden har framkommit vid kategorisering av intervjuresultaten. I diskussionskapitlet diskuteras resultaten.
I det avslutande kapitlet framförs synpunkter på behov av framtida forskning inom ämnesområdet samt förslag på olika inriktningar som är speciellt intressanta.
Fyra körledare har medverkat i intervjuer, med körövningar som har filmats och vid stimulated recall-samtal kring vad som hände under körövningen. Tio typer av metodiska överväganden har framkommit vid kategorisering av intervjuresultaten. I diskussionskapitlet diskuteras resultaten.
I det avslutande kapitlet framförs synpunkter på behov av framtida forskning inom ämnesområdet samt förslag på olika inriktningar som är speciellt intressanta.
Avdelning/ar
- Körcentrum Syd
- Lärare (Musikhögskolan)
Publiceringsår
2018-09-03
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 658 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Masteruppsats
Ämne
- Humanities
Nyckelord
- kör
- körledare
- socialt samspel i kör
- körmetodik
- flerstämmighet
- memorera
- körsång
- gehör
Status
Published
Handledare
- Eva Sæther