Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ida Ränzlöv | Mezzosopran

Ida Ränzlöv sitter på en stol och tittar leendes in i kameran. Foto.

Ida Ränzlöv tog examen med beröm från Musikhögskolan i Malmö 2016, där hon studerade sång för Britta Johansson och Conny Antonov. Samma år studerade hon med på Royal College of Music’s International Opera School (RCMIOS), och tog examen 2018 som mottagare av ett Independent Opera Voice Award.

Ida är Associate Artist of The Mozartists, var medlem av Opera Studio vid Staatsoper Stuttgart (2018-19), en Glyndebourne Jerwood Young Artist (2018), en semifinalist i Kathleen Ferrier Competition (2018), en alumn från Solti Accademia di Bel Canto (2017), vinnare av Lies Askonas Competition (2017) och fick Maisie Lewis Award från Musicians’ Company (2018), varav hon också utsågs till Yeoman of the Company.

Hon fick flera stipendier och utmärkelser under sin utbildning i Sverige, bland annat Aurora Lillieros-stipendiet, Anna Withlocks Memory Trust-stipendium och John Andersson I Anderslövs stiftelse. Hennes studier i London fick generöst stöd av Josephine Baker Trust, Vivien & Peter Beckwith Fund och Victoria Robey OBE.

År 2023 mottog Ida Birgit Nilsson Stipendiet och är för närvarande medlem i ensemblen vid Staatsoper Stuttgart. Under deras säsong 23/24 spelar hon rollerna som Hänsel Hänsel & Gretel, Nancy T’ang Nixon i Kina, Zweite Magd Elektra, Wellgunde Das Rheingold och Jenny The Rise and Fall of the City of Mahagonny. Hennes värdefulla roller i Stuttgart har inkluderat Rosina / Il barbiere di Siviglia, Orlofsky / Die Fledermaus, Varvara / Katy'a Kabanova, Cherubino / Le nozze di Figaro, Dryade / Ariadne auf Naxos, Lola / Cavalleria Rusticana, Second Norn / Götterdämmerung och Meg Page / Falstaff och Page / Salome.

Nya och framtida engagemang utanför hennes arbete i Stuttgart inkluderar Cherubino (Glyndebourne Festival och Glyndebourne on Tour), Sesto (omslag) / Giulio Cesare (Glyndebourne Festival), The Fox / The Cunning Little Vixen (RCMIOS), The Daughter / The Vanishing Bridegroom för (British Youth Opera), titelrollen i Faramondo (London Handel Festival) och Arminda / La finta giardiniera (RCMIOS) Eduige / Rodelinda (Cambridge Handel Opera Company), Rosina (Smålandsoperan) och Flora / La Traviata (Folkoperan/MAM).

"Till nyutexaminerade musiker och sångare är mitt första tips att nätverka! Var inte rädd för att mejla och ringa till agenter, konserthuschefer, castingagenter. I Sverige är vi så försynta med sådant men ingenting kommer att dimpa ner i knäet bara så där. Du måste vara proaktiv för att bryta dig in på arbetsmarknaden i den här branschen. Var sann mot dig själv och din konst, och jämför dig aldrig med andra. 

Till studenter som inte vet vilken väg dom ska välja; börja med att fokusera på vem du vill ha som lärare i ditt huvudinstrument. Ta provlektioner och försök hitta någon som passar just dig. Detta gäller även studieplanen; välj en utbildning som passar din personlighet. Musikhögskolan i Malmö var fantastisk på att se individen och jag kände att jag fick möjlighet att anpassa både kursplan och schema efter det. Och glöm inte – lita alltid på din magkänsla. Det är du som ska trivas så att du kan ta vara på allt som utbildningen du väljer har att erbjuda!"

Ida Ränzlöv

Utbildning:
Kandidat i klassisk sång

Tog examen 2016