Alvi Joensen | utbildningssamordnare, lärare och gitarrist

Svartvit bild av Alvi Joensen som tittar in i kameran. Foto.

Varför valde du att studera just vid Musikhögskolan i Malmö?

Innan mina studier i Malmö gick jag på ett musikgymnasium i Tórshavn på Färöarna som heter Musikkskúlamiðnám där jag hade en gitarrlärare som heter Ólavur Jakobsen. Ólavur var rätt uppdaterad kring vem som undervisar var och rekommenderade mig att söka flera skolor. Det landade i att jag sökte Köpenhamn och Malmö. Han rekommenderade Malmö på grund av Göran Söllscher som är världskänd för sina J. S. Bach-tolkningar. Jag lyssnade mycket på Görans skivor innan jag skulle söka och blev väldigt förtjust i hans sätt att spela just Bach. Dessutom hade Ólavur tagit en masterclass någon gång på 90-talet med Gunnar Spjuth, en annan lärare på Musikhögskolan i Malmö som numera har gått i pension, och även om han inte var lika känd som Göran berättade Ólavur att han var en fantastisk pedagog.

Vad jobbar du med idag och hur fick du ditt jobb?

Jag jobbar bland annat som gitarrlärare på Folkhögskolan Sundsgården, det var just Gunnar som rekommenderade mig under mina diplomstudier. Därtill är jag anställd som utbildningssamordnare på Musikhögskolan på 50%. Det började med att jag vikarierade på lite olika på positioner på skolan, bland annat var jag en ständig konsertvärd under slutet av mina studier och hjälpte till på många sätt. Under alla mina studieår studerade jag nästintill alla musikteoretiska fristående kurser som fanns tillgängliga, just för att vidga mina möjligheter. Och samtidigt som jag började vikariera på olika positioner på Musikhögskolan blev jag också erbjuden att hålla i en ettårig kurs som heter Musik och samhälle. Kort därefter studerade jag också en högskolepedagogisk utbildning. Sedan dess har jag undervisat enstaka gitarrstudenter på Musikhögskolan och har just nu fyra stycken.

Utöver dessa mer formella jobb så frilansar jag också. Jag har lite olika ensembler som gör olika typer av projekt, ibland mer och ibland mindre omfattande. Oftast är jag projektledare tillsammans med andra ensemblemedlemmar och då blir det mycket ansökningsskrivande och ”kontorstid”. Men när det väl är dags att spela är det väldigt roligt och oftast gör du exakt det du har planerat för, vilket är en lyx.

Vad är det roligaste med ditt arbete?

Det roligaste med att vara utbildningssamordnare tror jag är att träffa alla nya studenter. Lite extra roligt är det att skräddarsy ett kurspaket åt utbytesstudenter. Först måste man hitta kurser som är likvärdiga till de kurser som finns vid studentens hemmauniversitet, men oftast har de önskemål om att göra något extra utöver det. När man lyckas bemöta de önskemålen blir de så otroligt glada och jag känner att jag har lyckats ge den student en utomordentlig bra utbildning.

Har du haft nytta av din utbildning?

Ja, i allra högsta grad. Det är självklart svårt att få med allt i en utbildning, men jag har alltid tänkt lite extra och försökt hitta inspiration överallt och se om det går att applicera på min situation eller arbete. Jag har lärt mig mycket av mina gitarrlärare, men jag har lärt mig minst lika mycket i de fristående kurser jag har gått. Dels i samarbeten med andra studenter och framför allt i samtal med både studenter och lärare. Det finns enorma tillgångar på en högskola eller universitet, men man måste vara aktiv själv. Om du tror att allt är färdigt och serverat under en utbildning kommer du att bli besviken.

Jag tänker ofta på min fars påminnelse om ursprunget till ordet ”student”. Ordet kommer från latin och betyder ursprungligen ”att anstränga sig” eller ”att sträva”. Min far säger alltid att grundskolan måste alla göra för att fungera i samhället, men det är helt frivilligt att studera på högskola eller universitet. Så någon som väljer att studera ”strävar” därför efter mer kunskap av egen vilja. Och har du den inställningen under tiden du befinner dig på en musikhögskola eller annan utbildning, så kommer du inte bli besviken och du får den utbildning du önskar.

Vad gör du om fem till tio år?

Jag kommer att ”sträva” efter att utöka mitt frilansande eftersom det är det som ger mig mest glädje av alla mina olika jobb. Spela och komponera musik i och för alla möjliga sammanhang. Säkerligen kommer jag att fortsätta med att undervisa, eftersom det ger mig friheten att välja vilka frilansjobb och projekt jag vill göra.

Har du några tips till nyutexaminerade som vill ut i arbetslivet eller studenter som ska välja väg?

Var beredda på mycket ”kontorstid” om ni vill jobba som frilansmusiker. Det är mycket mer kontorsarbete än övning eller spelande än vad man tror. Det låter lite tråkigt, men det är ingen poäng och sitta och öva om man inte har någon konsert eller spelning att öva inför. Skaffa giget först, innan du börjar öva.

Med det sagt vill jag uppmana alla till att verkligen konkretisera vad det är man vill göra och göra en plan för att komma dit. Vet du inte svaren, prata med dina vänner, kollegor och lärare och fråga om råd. Det är väldigt svårt att göra allt själv i synnerhet när man är nyutexaminerad och det är svårt att veta hur. Precis som med allt annat måste man öva på att skaffa sig ett gig och man blir inte bättre om man inte provar ordentligt och övar på det.

Men kom ihåg, du är inte ensam i att vilja musicera och få lön för det. Tycker du det är väldigt svårt, hitta någon att arbeta tillsammans med. Jag har själv gjort de största framstegen i min karriär i mina kammarmusikaliska projekt. Där har jag fått inspiration och motivation från övriga som jag har jobbat med. Dessutom är det mycket roligare på det viset.

Fakta: Alvi

Jobbar som: utbildningssamordnare, lärare och gitarrist

Utbildning:
kandidat, master och diplom, gitarr

Tog examen: 2017