Annie Hultstein | organist

Annie Hultstein tittar in i kameran. Foto.

Varför valde du att studera just vid Musikhögskolan i Malmö?

Innan jag började på Musikhögskolan i Malmö studerade jag en kantorsutbildning på Oskarshamns folkhögskola. När jag sedan ville plugga vidare insåg jag att det inte fanns speciellt många högskolor som erbjuder kandidatutbildning i kyrkomusik. I slutändan var det nog faktiskt slumpen som gjorde att det blev just Malmö.

Hur fick du ditt första jobb efter utbildningen och vad jobbar du med idag?

Jag började faktiskt vikariera som organist redan när jag studerade och det är ett jättebra sätt att skaffa sig kontakter. När jag hade avslutat min Master och skulle söka min första tillsvidareanställning blev jag tipsad om den av andra organister. Sen finns det givetvis också olika forum där många kyrkomusikerjobb annonseras. Idag jobbar jag heltid som organist och ska precis börja ett nytt jobb i Värnamo församling.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?

Det finns inte riktigt en vanlig dag för de ser olika ut, mitt jobb varierar verkligen från dag till dag och vecka till vecka. Jag gör allt från att spela på gudstjänster, leda körövningar, spela på begravningar, stämma orglar och ha elever – och all förberedelse inför dessa aktiviteter såklart.

Vad trivs du mest med?

Jag tycker om just variationen, att ha lite av varje och att inte alla dagar ser likadana ut. Kärnan är nog ändå att berika de stora stunderna i människors liv med musik, både i glädje och sorg, och att försöka förmedla Guds ord i musik och psalmer vid gudstjänster.

Vad gör du om fem till tio år?

Jag tror nog att jag fortsätter som nu.

Fakta: Annie