Edvin Hjertquist | musiklärare och arbetsledare

Edvin Hjertqvist tittar rakt in i kameran. Foto.

Vad fick dig att söka till Musikhögskolan i Malmös musiklärarprogram?

Efter två år på Skurups Folkhögskola ville jag studera vidare inom musik och musikläraryrket har alltid legat mig nära om hjärtat. Båda mina föräldrar arbetar/har arbetat som musiklärare, så det föll sig rätt naturligt för mig.

Vad jobbar du med idag och hur fick du ditt jobb?

I dagsläget arbetar jag på Estetiska programmet Musik i Helsingborg på Nicolaiskolan. Jag har jobbar där sedan 2018 och utöver min undervisning är jag också arbetslagsledare för musikarbetslaget, samt gått en processledarutbildning. Jag fick mitt jobb genom att jag hade min sexveckorspraktik under min tid vid Musikhögskolan på just Nicolaiskolan. Min handledare skulle precis byta arbetsplats och då sökte jag platsen han lämnade efter sig.

Hur ser en typisk dag på jobbet ut för dig?

En typisk dag innehåller 4-5 lektioner, framför allt undervisning i musikproduktion, ensemble och trummor. Lektioner varvas med planeringstid, och även mötestider är inplanerat under vissa dagar. Därtill tar mentorsarbete med samtal med mentorselever och uppföljning också upp en del tid.

Vad är den största utmaningen och det roligaste i ditt jobb?

Det absolut roligaste med mitt jobb är samspelet med mina elever och när man ser att de njuter och har roligt inom musikämnena. Att få följa elever och se deras utveckling, både som musiker och personer, över sina tre gymnasieår är väldigt roligt. Den största utmaningen skulle jag säga är att ständigt hålla sig uppdaterad. Det kan vara allt från låtmaterial till rent tekniska lösningar (framför allt i musikproduktionskurserna). Det viktigaste för mig är att ständigt vara nyfiken och att lyssna på eleverna och vad de vill ha.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Jag upplever att jag varje dag använder olika små tricks från min utbildning på mitt jobb. Det kan vara små saker, som att arbeta med tystnad snarare än att höja rösten till exempel. Sedan sitter de rent ämnesspecifika kunskaperna djupt rotade, så det är inget jag reflekterar över på daglig basis.

Vad gör du om fem till tio år?

Förhoppningsvis trivs jag fortfarande med mitt liv som pedagog och arbetar som det. Men jag ser gärna att jag har fortbildat mig mer och förfinat mina kunskaper inom pedagogik och lärande.

Beskriv yrket som musiklärare med tre ord!

Kreativt - Utvecklande - Roligt

Fakta: Edvin

Jobbar som: musiklärare och arbetsledare

Utbildning:
Musiklärarutbildningen – inriktning Pop/Rock