Palina | konstpedagog

Palina Piakarskaya. Foto.

Varför valde du att läsa till kulturskolepedagog inom konst?

Jag hade arbetat som konstpedagog innan och ville få mer kunskap inom pedagogik. Jag ville även få mer kunskap om arbete med barn och större grupper.

Vad arbetar du med idag och hur fick du ditt jobb?

Jag arbetar på Lunds Kulturskola och frilansar. Jobbet på kulturskolan fick jag efter min praktik då jag blev erbjuden att fortsätta som vikarie. Andra projekt i samarbete med till exempel Rädda Barnen och Folkuniversitetet har jag initierat själv.

Var det svårt att hitta jobb?

Det är svårt att hitta jobb med långsiktig stabilitet. Själv har jag främst arbetat med kortare projekt som har en osäker framtid kring hur länge de kommer pågå. Det kräver också mycket resurser att initiera nya projekt hela tiden.

Har dina studier hjälpt dig i ditt nuvarande arbete?

Ja, det tycker jag. Jag vet hur jag kan hantera olika situationer och jag har blivit mycket bättre på att vara redo och lugn inför det oförutsedda.

Vad uppskattade du mest av utbildningen?

Den praktiska biten - ämnesdidaktiken och VFU. Det är alltid bra med teori och planering, men inget kan ersätta praktiken. Att få testa sina idéer i den verkliga världen med hjälp av lärarna uppskattade jag verkligen. Projektplanering var också en väldig användbar färdighet, det använder jag hela tiden.

Vad gillar du mest med det du gör nu?

Alla människor som jag träffar - barn som är intresserade av konst, vuxna som vill hjälpa barnen att utvecklas. Varje dag jag jobbar känner jag att det jag gör är viktigt och roligt, och det är vad jag gillar mest - känslan att jag gör något omedelbart viktigt.

Har du några karriärråd till personer som är intresserade av samma yrkesbana som dig?

För mig är det inte alltid lätt att hitta balansen i det här pusslet som består av olika jobb och tjänster, men när det funkar är det det bästa jobbet i världen.

Fakta: Palina

Jobbar som: konstpedagog