Nilsson Peter

Peter Nilsson

Universitetsadjunkt

Nilsson Peter

Om att undervisa i att hitta och utveckla den egna rösten

• Peter Nilsson

Summary, in Swedish

På senare år har jag funderat över det faktum att jag och många av mina kollegor undervisar i att hitta och utveckla den egna rösten. Samtidigt som jag känner mig trygg i min roll som lärare och upplever att jag har lätt för att vara konstruktiv i en undervisningssituation har jag också slagits av det motsägelsefulla i att undervisa någon annan i någonting som är så personligt.
Hur kan jag hjälpa någon annan i den här processen? Hur mycket ska jag låta min egen smak påverka mina resonemang eller min feedback? Hur lotsar man någon annan när det finns så få rätt och fel?
I den här texten delar jag en del tankar och erfarenheter som jag har haft under min egen resa som musiker och lärare inom jazz- och improvisationsmusik så här långt.

• Lärare (Musikhögskolan)

2019-10-10