Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Stefan Östersjö

Stefan Östersjö

Universitetslektor

Stefan Östersjö

The resistance of the Turkish makam and the habitus of a performer. Reflections on a collaborative CD-project with erdem helvaciolu

Författare

  • Stefan Östersjö

Summary, in English

I will take a recent CD-project as point of departure, a collaboration with the Turkish composer and electronic musician Erdem Helvaciolu. We did a series of recording sessions in Istanbul in December 2009 for which we agreed to use the Turkish makam as common point of departure in all the pieces. In this paper I will discuss the resistance of this material and specifically the relation between the resistance and the habitus of a performer. In the sessions we agreed to approach the different makam by applying different scordaturas to the instruments. I will develop on the resistance of the instrument with regard to this phase, also looking back at Kent Olofsson's Il Liuto d'Orfeo.

Avdelning/ar

  • Lärare (Musikhögskolan)

Publiceringsår

2013-06-01

Språk

Engelska

Sidor

201-213

Publikation/Tidskrift/Serie

Contemporary Music Review

Volym

32

Issue

2-3

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Routledge

Nyckelord

  • Habitus
  • Instrument
  • Musical Experiment
  • Musical Tradition

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0749-4467