Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Stefan Östersjö

Stefan Östersjö

Universitetslektor

Stefan Östersjö

Go To Hell : Towards a Gesture-Based Compositional Practice

Författare

  • Stefan Östersjö

Summary, in English

This paper discusses musical gesture from an understanding of musical perception as embodied and enactive, also drawing specifically on Denis Smalley’s [(2007). Space-form and the acousmatic image. Organised Sound, 12(1), 35–58] analysis of performed space. I will provide examples of how choreographies (performed by musicians, with and without their instruments), new music (for Vietnamese and Western instruments), installations, and video art have all been drawn from analysis of gesture in Östersjö’s performance of the guitar composition Toccata Orpheus by Rolf Riehm [1990. Toccata Orpheus. Munich: Ricordi]. In Riehm’s piece, the bodily action of the performer is treated as an intentional compositional parameter and the notated structure thus generates a specific choreography in performance. In Go To Hell, this approach is taken further towards the development of a gesture-based compositional practice, where composition is understood, not as the organisation of sound objects, but as the structuring of gestural-sonic objects [Godøy, R. I. (2006). Gestural-sonorous objects: Embodied extensions of schaeffer’s conceptual apparatus. Organised Sound, 11(2), 149–157; Östersjö, S. (2008). SHUT UP ‘N’ PLAY! Negotiating the musical work (PhD thesis). Lund University, Malmö].

Avdelning/ar

  • Lärare (Musikhögskolan)

Publiceringsår

2016-09-02

Språk

Engelska

Sidor

475-499

Publikation/Tidskrift/Serie

Contemporary Music Review

Volym

35

Issue

4-5

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Routledge

Nyckelord

  • Embodied Cognition
  • Musical Gesture
  • Performer’s Analysis
  • Transcription

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0749-4467