Ämneslärarutbildning i musik | inriktning gymnasieskolan | instrumental ensemble, folkmusik

- PAUSAD LÄSÅRET 24/25

ÄMNESLÄRAREXAMEN | 300 HÖGSKOLEPOÄNG | 5 ÅR

Denna utbildning är en instrumental- och ensemblelärarutbildning som ger dig kompetens och behörighet att undervisa i musik inom gymnasieskolan och i grundskolan, årskurs 1–9. Den ger dig även kompetens att undervisa på kultur- och musikskola.

Folk- och världsmusikinriktningen välkomnar alla former av folkmusik från hela världen. Som student får du möta såväl den nordiska folkmusiken som andra kulturers musiktraditioner. Gästlärare från när och fjärran knyts till undervisningen.

Utbildningen leder till en ämneslärarexamen och har en omfattning på 300/ 330 högskolepoäng (5–5,5 år). Du kan kombinera musik med ett annat skolämne eller med fördjupningskurser i musik.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet, Engelska 6 och Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 samt godkända antagningsprov, godkända lokala prov (spelprov) och godkända musikprov G1, G2, G3. Ytterligare behörighetskrav kan ställas beroende på senare val av andra ämnen (Ämne 2).

Antagning

Utbildningen är pausad under läsåret 2024/2025.

Lena Hallabro
Utbildningsledare
lena [dot] hallabro [at] mhm [dot] lu [dot] se (lena[dot]hallabro[at]mhm[dot]lu[dot]se)

Dokument