Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att utveckla skolan

LAMP73

Kursen Att utveckla skolan tar sin utgångspunkt i IDEAL-skolan. Det innebär att studenternas behov, frågeställningar, nyfikenhet, problem och lösningar påverkar och utvecklar innehållet på lektionerna. I denna avslutande kurs på lärarutbildningen i musik används problembaserat lärande (PBL) och den knyter an till tidigare kurser i utbildningen. I samband med kursen förekommer seminarier och föreläsningar som studenterna planerar tillsammans med kursansvariga lärare. Förutom inspiration innehåller föreläsningarna många av de perspektiv och infallsvinklar som studenterna kan tänkas behöva i arbetet med att skapa sina IDEAL-skolor.

I kursen skapar studenterna i merpart sin egen litteraturlista utifrån de obligatoriska delar som ska finnas med i varje IDEAL-skola samt utifrån den specifika inriktning som de väljer att just deras skola ska ha när det gäller ideologi, pedagogik och metoder.  Detta innebär att litteraturlistan kan bestå av både litteratur som har lästs tidigare i utbildningen och ny litteratur som behövs för att komplettera ideologiska perspektiv med. Till hjälp finns UVK-trädet (den här webbplattformen) från vilken man når samtliga UVK-kurser som har ingått i utbildningen. Längs med kursen fylls litteraturlistan på gemensamt genom ett kollaborativt lärande.

I denna kurs samarbetar studenterna även med lärarutbildningar vid Hong Kong University och University of Auckland på Nya Zeeland. Genom utbyte av Skype-föreläsningar delar studenterna tankar och idéer som uppstår. Arbetet i kursen sker inledningsvis i samband med en projektvecka och därefter löpande.  Lektionerna innehåller seminarier, föreläsningar och eget arbete i team. Teamen utformas i samband med projektveckan. Varje team får i uppdrag att utarbeta och utforma sin IDEAL-skola. Denna presenteras på en webbsida, en så kallad Google-site. Kursen avslutas med ett kamratlärande i form av peer-review vid en opponering. Slutligen lämnas den bearbetade IDEAL-skolan in för slutlig examination tillsammans med en loggbok som teamet för över processen.

Tillbaka

Kurskod: LAMP73
Högskolepoäng: 10hp
Termin: VT24


Lärare: Anna HoumannAdriana Di Lorenzo

Kursplan (PDF 299 kB, nytt fönster)
Canvas


Delkurser:
Att utveckla skolan, ideologi och handlingsutrymme, 10hp

Kurskod: LAMP73
Högskolepoäng: 10hp
Termin: VT23


Lärare: Anna HoumannLina van Dooren

Kursplan (PDF 299 kB, nytt fönster)
Canvas
UVK-arkiv


Delkurser:
Att utveckla skolan, ideologi och handlingsutrymme, 10hp

Kurskod: LAMP73
Högskolepoäng: 10hp
Termin: VT22


Lärare: 
Anna HoumannLina van Dooren

Kursplan (PDF 299 kB, nytt fönster)
Canvas
UVK-arkiv


Delkurser:
Att utveckla skolan, ideologi och handlingsutrymme, 10hp

Kurskod: LAMP73
Högskolepoäng: 10hp
Termin: VT21


Lärare: 
Anna HoumannLina van Dooren

Kursplan (PDF 269 kB, nytt fönster)
Canvas
UVK-arkiv


Delkurser:
Att utveckla skolan, ideologi och handlingsutrymme, 10hp