Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Bedömning, betygsättning och specialpedagogiska perspektiv, KPU

KUME31

Bedömning och betygssättning

I detta moment studeras bedömning och betygssättning utifrån ett vetenskapligt och praktikerorienterat förhållningssätt. Kursen behandlar lärares formella bedömningsuppdrag, så som det formuleras i aktuella styrdokument, och vad det uppdraget innebär i yrkespraktiken. I kursen studeras grundläggande teorier om mätning och kunskapsbedömning. Dessa teorier används primärt för att förstå de utmaningar en lärare ställs inför när det gäller att vid bedömning och betygssättning vara rättvis, saklig och allsidig, bl a med avseende på elevers klass, genus och etnicitet. Kursen belyser och problematiserar kunskapsbedömningars skilda funktioner, betydelser och konsekvenser för undervisning och lärande. 

En del i kursen fokuserar klassrumsbedömningar, men även nationella prov och internationella kunskapsmätningar uppmärksammas. En annan del i kursen rör bedömningar med olika syften, samt insamling och värdering av varierande typer av bedömningsunderlag. Även återkoppling och bedömning som pedagogiskt redskap utgör ett innehåll. Kursen består i huvudsak av fyra delområden: 

  • Bedömning inom grund- och gymnasieskolan - direktiv, forskning och undervisning
  • Saklig, allsidig, likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning
  • Kunskapsbedömningars syften och användning av olika bedömningsmetoder
  • Dokumentation och kommunikation av elevers kunskapsutveckling

Specialpedagogiska perspektiv

Momentet lyfter fram vad det är som utmärker en inkluderande skola, där alla elever är delaktiga, där elever har möjlighet att utvecklas och lära och där olikheter ses som en tillgång. Kursen som helhet ger kunskaper i och om specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt såväl i ett historiskt som i ett nutida och internationellt perspektiv. Kursen ger också kunskaper om styrdokument och internationella överenskommelser som reglerar skolans ansvar för elever i olika livssituationer och som är i behov av särskilt stöd och extra anpassningar. 

Vidare ska kursen ge en överblick av centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv, visa möjligheter att förebygga, identifiera, uppmärksamma och stödja utveckling och lärande genom professionell samverkan. Kursens varierande arbetsformer kan innebära föreläsningar, litteraturseminarier, nätarbete, grupparbete och individuella, muntliga och skriftliga arbeten. Studenterna gör en skriftlig casbeskrivning som analyseras med utgångspunkt i erfarenheter av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med stöd i adekvat forskning, kurslitteratur och relevanta styrdokument. I diskussion och analys av pedagogiska extra anpassningar formuleras argument för samverkan mellan olika parter samt relateras till olika nivåer i skolorganisationen.

Tillbaka

Kurskod: KUME31
Högskolepoäng: 10,5hp
Termin: HT24

Lärare: 
Johanna Antonsson

Kursplan (PDF 250kB, nytt fönster
Litteraturlista 
Canvas

Kurskod: LIMP34
Högskolepoäng: 11,5hp
Termin: HT21

Lärare:
Johanna Antonsson

Kursplan
Litteraturlista
Canvas
UVK-Arkiv

Delkurser:
Bedömning och betygssättning, 7,5hp
Forskningens kreativa genvägar, 4hp

Kurskod: LIMP26
Högskolepoäng: 15 hp
Termin: VT21

Lärare:
Johanna LüddeckensChristel Nilsson RingdahlAnna HoumannEva Sæther

Kursplan
Litteraturlista
Canvas
UVK-Arkiv
 

Delkurser: 
UVK: Specialpedagogik och forskningens kreativa genvägar 5hp
Klassrumsmetodik 2hp
Ensembleledning 1hp
VFU Grundskola 5hp
VFU Kontinuerlig mot huvudinstrument 1hp
VFU Kontinerlig mot grundskola 1hp

Kurskod: LIMP26
Högskolepoäng: 15 hp
Termin: VT22

Lärare:
Christel Nilsson RingdahlMarkus TullbergAdriana Di Lorenzo Tillborg, Bettina Drake af Hagelsrum

Kursplan
Litteraturlista
Canvas
UVK-Arkiv
 

Delkurser: 
UVK: Specialpedagogik och forskningens kreativa genvägar 5hp
Klassrumsmetodik 2hp
Ensembleledning 1hp
VFU Grundskola 5hp
VFU Kontinuerlig mot huvudinstrument 1hp
VFU Kontinerlig mot grundskola 1hp