Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tidigare arbeten

Här kan du se vad tidigare studenter har skrivit om.

Education-Talks 2022/2023

  • Har du gjort gehörsläxan? En kvalitativ studie om ningsmetodik kopplat till ämnet gehör. Erik Meyer, André Lindblad & Andreas Bokros
  •  Från tanke till handling En intervjustudie om mental träning för musiker. Elsa Westberg & Marcus Sjögren 
  • “Varenda ton vi tar är ju personlig” En intervjustudie om personligt uttryck i sångundervisning på gymnasiet. Alma Fridolfsson, Hilda Axelsson & Marcela Ivsinovic 
  • ”Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga” En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble. Daisy Delén & Arvid Filipsson 
  •  Vilken stämning vill du skapa med din musik? En studie om fem musiklärares användande av film-och spelmusik i grundskolans musikundervisning. Albert Linde & Rikard Svensson
  • ”Med hjälp av EDI kan man spela vad som helst” En studie om EDI i ensembleundervisning på gymnasieskolans estetiska program. Gabriella Gniste, Henry Nilsson & Alexander Sahlin
  • Shake it off! En intervjustudie om hur lärare anser att elevers trygghet kan påverkas av rörelse i musikundervisning. Anna Agrup
  • Nivågruppering i fokus. En studie om undervisning i gehörs-och musiklära. Svante Norlin, Sanna Olsson & Edvin Sydmark 
  • ”Det kändes mer som att vi var ett band…” Elevperspektiv på kamratrespons i ensembleundervisning på gymnasiet. Malin Näslund & Max Nordström

Education-Talks 2021/2022

  • Övning - Det måste bli musik! Carolina Wierup & Gunnar Granevik
  • Att leka musik: Lek som metod i musikundervisning, Linnea Brodin & Vilma Hult
  • Mångkulturell repertoar i musikklassrum, Kajsa Junefjäll, Jesper Rafalski & Ariana Jashari
  • Goda Intentioner och Bristande Resultat: Musiklärares Normkritiska Arbete, Jennifer Carmdal, Stina Malm & Fredrika Stenstedt
  • ”To be amazed by the music” - En studie om musiklärares syn på GeMu-ämnets syfte, innehåll och framtid, Jonathan Persson & Andreas Jonnegård Stensson 
  • Musikteori ur ett pedagogiskt perspektiv – Undervisningens samklanger och dissonanser, Wilhelm Linneby, Sixten Bergman & Lowe Rosenback
  • Rädd för bredd? En studie av musiklärares och studenters upplevelser av musiklärarprogrammets genreindelning, Malcolm Jeppsson & Lydia Egerhag
  • Övning på folkhögskola jämfört med på musikhögskola, Vidar Savbrant & Sofie Åkerblom 
  • Att brottas med målbrottsröster – En studie om hur sångpedagoger kan handskas med problemen som kan uppkomma för unga sångare i målbrottet, Isac Johansson, Emma Sikström & Mattias Carlberg
  • Släpp loss med oss – En inblick i musiklärares upplevelse av tidigt musicerande och vikten av barns musikaliska utveckling, Tilda Strandberg, Mathias Birde Lissmyr & Julia Axelsson
  • Lärares påverkan på instrumentalelevers motivation på gymnasie- och kulturskola, Sanna Nyman, David Westerdahl & Simon Pehrson Balvig
  • Motivation bland gymnasieelever: Uppfattningar och utvecklande av gymnasieelevers motivation till studier, Vendela Nilsson & Maria Hajto 

Education-Talks 2020/2021

  • Prestationsångest – när, var, hur? Frida Nilsson, Jonathan Sjöberg & Oliver Svan Hall
  • Prestationsångest – 5 dagar i veckan Martin Lund, Samuel Nilsson & Sebastian Zakrisson Timmie Flygare & Anton Åkesson
  • Prestationsångest: elevers känslor och pedagogers verktyg. Daniel Andersson, Beredd på övertramp, Aziz Arim & Cecily Schmidt
  • Man vill ju veta vad man kan förbättra. Pontus Björlin, Theodor Haglund Backman & Albert Nyström
  • Varför är musiker så känsliga? Vilma Hallengren & Fredrika Hjalmarsson
  • Practice Makes Perfect. Anton Athley, Lisa Frisk & August Rauer
  • Motivation och övning – med eller utan koppling? Martin Larsson & Marcus Sjöberg
  • Rädsla för att misslyckas, Thea Parkosidou & Betlehem Surafiel
  • Press, kritik och självmedkänsla, Felicia Andersson, Kajsa Rydén & Frida Segersson
  • Hur lärares intentioner formar undervisningen,Axel Johansson, Teo Mattisson & Albin Rickman
  • Kan ingen gitarrist eller basist läsa noter? Samuel Axelsson & Björn Jonsson
  • Den spännande avspänningen Ellen Bertilsson & Agnes Palm

Education-Talks 2019/2020 

  • "Fira Womanspread". Jämlik behandling i ensemble? Gabriella Gniste & Sanna Olsson
  • Menscykel och låtskrivning Lucie Hansson & Hilda Axelsson
  • Varför ska vi lämna ensemblerummet? Hedda Strandberg & Henry Nilsson
  • Praktiskt taget bara teori Albert Lind, Erik Annertz & Gabriel Hamlin
  • Motivation och samspel i kulturskolan Rikard Svensson & Frederikke Hoffmann Schrøder
  • Elevers motivation i kulturskola Marcela Ivsinovic & Jakob Höljfors
  • Prestationsångest. Krav inifrån & utifrån Andreas Bokros & Erik Meyer
  • Om motivation, prestation & självkänsla André Lindblad
  • Genre- och instrumentalmässiga skillnader i övningskultur och övningsmetoder Benjamin Bosson & Viktor Hallbeck
  • Populärmusikens roll i undervisningen Edvin Sydmark, Svante Norlin & Daisy Dehlén
  • Barock eller ba'rock? Alma Fridolfsson & Ida Lindberg

Education-Talks 2018/2019 (Inställt)

  • Aktiv återkoppling i musikutbildningens värld Kristian Lindberg & Otthilia Sjöberg Aas
  • Att sjunga utan att döma sig själv Josefin Aronsson & Tilda Sventorp
  • Att arbeta med transkriberade solon Amanda Josefsson & Alexander Sahlin
  • Time och rytm. En studie i musikens horisontella värde. Love Becker, Axel Erixon & Fabian Lemte
  • Musikteori i praktiken. En studie av gehörs- och musikteoriundervisningen. Elsa Westberg & Lisa Hellmark
  • "Det är jobbigt att sitta still och lyssna" - ett arbete om lustfylld och inkluderande musikteoriundervisning Anna Agrup, Maja Ehrnborg & Petra Juteräng
  • Hur blir man en trygghetsskapande ensemblelärare? Elevers och lärares syn på vad trygghet innebär i en ensemblesituation. Agnes Hessman & Malin Näslund 
  • Operation motivation - en studie i motivation och övning Sara Karlsson & Frida Johansson
  • Hur optimerar vi vår övning? en studie i övningsteknik Ludvig Nordgren & Lottie Svensson 

EDucation-Talks 2017/2018

  • Musiker för Musik Otto Johansson & Adam Lindgren
  • Jag kom. Jag såg. Jag övade. Eric Andersson, Erik Hyvönen, Markus Nilsson & Mattias Wiborn
  • Ska vi öva improvisation tillsammans? Axel Andersson & Amanda Jorendal
  • En lärares bekännelser Sonja Spisska Enebjörn & Aliette Tardy
  • "Musiklärares arbetssituation i grundskolan - vad ger vi oss in på?" Kevin Nguyen & Josefin Nilsson
  • Trygga undervisningsmiljöer fria från övergrepp Terese Fredenwall & Linnea Simon
  • Presentation eller inspiration? En studie i hur stress och prestationsångest påverkar musikundervisningen. Elin Iderberg & Viktoria Glans
  • Talent & Kreativitet Jakob Kragesand Hansen
  • Improvisation i kravlöst tillstånd Alexander Börjefors & Jonna Glennåker
  • Klaviaturens dominans Ludvig Ros
  • "Spelar du fler instrument?" Alexander Palmgren & Hanna Sundén
  • Framtidens musikundervisning Sara Kowalski, Max Nordström & Joel Wååg
  • Integration genom körsång Siri Arvidsson & Simon Bergström
  • Sjungande språkutveckling Karin Regnander & Veronika Zadera
  • Störst av allt är körleken Maria Jalsborn & Louise Ljunglöf

EDucation-Talks, Livsviktigt, 2016/2017

  • En studie av stress och dess ursprung. Kasper Hellström & Johannes Renklint
  • Presentationsångest inom musikutbildning. Ted Sandberg, Dennis Svensson & Gustaf Örsta
  • Hälsa i skolan. En studie av mental och fysisk hälsa i skolans värld.  Daniel Forstén, Mattias Lind & Robin Sandqvist
  • Motivationsfaktorer på kulturskolan. Anton Jaensson & David Strömberg
  • Motivation till musikalisk ton - en studie om barns musikaliska drivkraft i den svenska kulturskolan. Gabriel Flink & Rebecca Herkel
  • Vad vi pratar om när vi pratar om att prata - en studie om hur musikstudenter upplever samtal om musik. Alice Lidberg & Gustaf Rosenberg
  • "Det går ju inte att bedöma, för det är konst"En studie om formativ bedömning i sång- och ensembleundervisning i gymnasieskolan samt hur sångelever påverkas av olika typer av feedback Mina Kågström & Julia Vilhelmsson
  • Fler verktyg i verktygslådan - en studie om lärares och elevers attityder till Gehörs- och musiklära och eget musikskapande. Markus Jullander
  • Genusperspektiv i ensembleundervisning. Viktor Lundahl & Antonia Nordström
  • Teknik eller kommunikation? En studie om kvalitetskriterier och undervisningsmetoder i pop/rock-ensemble på gymnasienivå. Lucas Gullbing & Joel Selsfors

EDucation-Talks, Spaningar, 2015/2016

  • Synestesi och Dyslexi= Superkrafter. Matilda Westergren & Jakob Gustafsson
  • Lättare att lära - ett möte mellan dyskalkyli och musikaliskt lärande. Elin Nordström & Hila Svennberg
  • "Är det möjligt att lära sig ett musikstycke utan att fysiskt röra sitt instrument?" Sofia Rimborg & Jennie-Anne Pedersen
  • Musikens kraft & möjligheter. Moa Widing & Josefin Kvissberg
  • Improvisatorisk övning. Anton Hemström & Petter Ferneman
  • Skippa övningsflopp - öva med både kropp och knopp. Anna Wallander, Oskar Ottosson & Christoffer Carlsson
  • Gemensam övning - En studie om kollaborativt lärande i övningssammanhang. Isa Savbrant & Erik Stenlund
  • Trumböcker - En analys av läromedel för trumslagare. Elias Jakobsson & Lucas Jeppsson
  • Genretillhörighet - ur ett psykosocialt pedagogiskt och musikerbaserat perspektiv. Simon Rubin & Diana Bennekov
  • When words fail, music speaks - En studie om musik som verktyg i identitetsskapande. Joel Andersson, Erica Jönsson & Ellinor Wikström
  • Varför är jag stressad? Malin Hilding
  • Cykeln é nyckelen. Ida Melander & Timothy Wetterlin
  • Den kreativa processens förutsättningar Julia Sassersson & Jakob Aspenström
  • Mitt i den livslånga lärargärningen Erik Josefsson
  • Kvinnor i jazzen Alice Hernquist & Sara Rosander
  • Retorik och yttre faktorer Andreas Ehmke
  • Sång - med fokus på eleven! Sanna Vässmar & Linn Ivarsson
  • Fånga Ögonblicken! Martin Erstrand & Philip Andersson

EDucation-Talks, Spaningar, 2014/2015

  • Effortless Mastery. En metod för att stärka och bibehålla självförtroende och självkänsla i musiken. Aaron Lindström
  • Spelglädje i skolan. Anna Petersson, Andreas Baro & Christian Pfeifer Thulin
  • Självförtroende och självkänsla i musiken. Carl Wiktorin & Derry Davy
  • Falsett. En studie om lärares syn på begreppet falsett. Johannes Rücker Becker & Johanna Grane
  • Barnrösten - en studie om musik, hälsa och kognition. Anna Svensk & Elin Christensson
  • Sång och språkvarietet. En studie över vilka språkvarieteter som används av musiklärare i svenska skolor idag och deras påverkan på elevernas identitet. Christine Bruze
  • Komposition för barn och unga. En studie om musiklärares utmaningar och möjligheter. Daniel Nielsen, Björn Johansson & Marcus Björlin
  • Hur är det att vara ensemblelärare? - En studie om musiklärares arbetsmiljö och psykosociala hälsa. Miriam Hjalmarsson & Oliver Hultén
  • Övning i skolans vardag. En studie om vilka faktorer som påverkar hur gymnasielärare undervisar i övning och hur de själva övar. Adam Ekholm & Linda Wahlgren
  • Musisk anknytning. En studie om barns musikaliska uppfattning. Jakob Delén & Emelie Ekberg
  • Föräldraengagemang i barns fritidsaktiviteter. En studie med utgångspunkt i barns och föräldrars perspektiv. Per Elofsson & Johan Dahlberg
  • Traditionalism eller progressivism i Det Frie Gymnasium? En analys av kunskapssynen hos Det Frie Gymnasium. Susanna Martin & Maria Andrejic Bengtsson
  • Genreöverskridande övning. En studie av genretypiska övningsstrategier inom piano. Darija Ivsinovic, Patrik Mattisson & Tobias Torvaldsson
  • Kollaborativt lärande. En studie om att främja kompetens tillsammans i övningssammanhang. Petter Claesson & Jonatan Sagemo
  • Den optimala övningen. En undersökning av strategier för att uppnå den bästa tänkbara övningen. Mikael Wessel & Laszlo Dancs

EDucation-Talks, Fråga framtiden, 2013/2014

  • Övning med kropp och sinne som fokus - en studie i effektivt lärande Sofie Knese & Hjertqvist
  • Metoder för att möta elever med särskilda behov - i grundskola och gymnasium Ditte Danhäll
  • Musikens hälsorelaterade dimensioner Rasmus Krohn & Daniel Olsson
  • Naturrösten - en väg att sjunga fritt och lätt? Agnes Norlander, Klara Rennéus & Mikael Sturesson
  • Visualisering inom musik. Hur kan visualisering och mental övning användas som metod för att främja den musikaliska utvecklingen? Hugo Ulfsson, David Johannesson & André Olofsson
  • Barns röstförmåga. En studie om barnrösten. Marie Rosenqvist
  • Hur minns man musik? En verksam musikers handbok Christoffer Modig & Jonathan Thorpenberg
  • Hur förvaltas barns musikalitet i skolan? Skolans förhållningssätt till barns musiska förmågor Per Nilsson & Linn Thelandersson
  • Tjejbasister och flickrummisar Emilia Englund
  • Tondövhet som myt och pedagogiskt hinder. En studie i begrepp, orsaker och metoder. Julia Iderberg & Hanna Sandberg
  • Den flexibla kören. En studie om kösångares förmåga att anpassa sig till olika genrer. Emma Persson & Elin Isaksson
  • Att främja den inre motivationen. En studie om inre motivation till övning. Niklas Cvetkovski & Tomas Larsson
  • Fokus i praktiken? En studie i hur man utvecklar sin fokustid med inriktning på trummor. Herman Arnesson & William Ljungblad
  • Sångaren i ensemble. En observationsstudie om hjälp och feedback till sångaren i ensemble. Isabelle Juhlin & Marie-Christine Marcos
  • Ensemblelärares ledarstilar i praktiken. Tove Darelid & Linus Eckerbom
  • Är du företagsam, lille vän? - en intervjustudie om entreprenöriellt lärande i gymnasieskolan. Emil Nerstrand & Evelina Gustavsson
  • Tonfall - en studie om lärares klassrumskommunikation. Lisa Johansson & Lydia Viktorsson
  • Låtskrivande - inspiration kontra begränsning. En intervjustudie om skapandeprocessen och den inre kritikern. Malena Ardevall