Tidigare arbeten
Här kan du se vad tidigare studenter har skrivit om.
Education-Talks 2022/2023
- Har du gjort gehörsläxan? En kvalitativ studie om ningsmetodik kopplat till ämnet gehör. Erik Meyer, André Lindblad & Andreas Bokros
- Från tanke till handling En intervjustudie om mental träning för musiker. Elsa Westberg & Marcus Sjögren
- “Varenda ton vi tar är ju personlig” En intervjustudie om personligt uttryck i sångundervisning på gymnasiet. Alma Fridolfsson, Hilda Axelsson & Marcela Ivsinovic
- ”Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga” En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble. Daisy Delén & Arvid Filipsson
- Vilken stämning vill du skapa med din musik? En studie om fem musiklärares användande av film-och spelmusik i grundskolans musikundervisning. Albert Linde & Rikard Svensson
- ”Med hjälp av EDI kan man spela vad som helst” En studie om EDI i ensembleundervisning på gymnasieskolans estetiska program. Gabriella Gniste, Henry Nilsson & Alexander Sahlin
- Shake it off! En intervjustudie om hur lärare anser att elevers trygghet kan påverkas av rörelse i musikundervisning. Anna Agrup
- Nivågruppering i fokus. En studie om undervisning i gehörs-och musiklära. Svante Norlin, Sanna Olsson & Edvin Sydmark
- ”Det kändes mer som att vi var ett band…” Elevperspektiv på kamratrespons i ensembleundervisning på gymnasiet. Malin Näslund & Max Nordström
Education-Talks 2021/2022
- Övning - Det måste bli musik! Carolina Wierup & Gunnar Granevik
- Att leka musik: Lek som metod i musikundervisning, Linnea Brodin & Vilma Hult
- Mångkulturell repertoar i musikklassrum, Kajsa Junefjäll, Jesper Rafalski & Ariana Jashari
- Goda Intentioner och Bristande Resultat: Musiklärares Normkritiska Arbete, Jennifer Carmdal, Stina Malm & Fredrika Stenstedt
- ”To be amazed by the music” - En studie om musiklärares syn på GeMu-ämnets syfte, innehåll och framtid, Jonathan Persson & Andreas Jonnegård Stensson
- Musikteori ur ett pedagogiskt perspektiv – Undervisningens samklanger och dissonanser, Wilhelm Linneby, Sixten Bergman & Lowe Rosenback
- Rädd för bredd? En studie av musiklärares och studenters upplevelser av musiklärarprogrammets genreindelning, Malcolm Jeppsson & Lydia Egerhag
- Övning på folkhögskola jämfört med på musikhögskola, Vidar Savbrant & Sofie Åkerblom
- Att brottas med målbrottsröster – En studie om hur sångpedagoger kan handskas med problemen som kan uppkomma för unga sångare i målbrottet, Isac Johansson, Emma Sikström & Mattias Carlberg
- Släpp loss med oss – En inblick i musiklärares upplevelse av tidigt musicerande och vikten av barns musikaliska utveckling, Tilda Strandberg, Mathias Birde Lissmyr & Julia Axelsson
- Lärares påverkan på instrumentalelevers motivation på gymnasie- och kulturskola, Sanna Nyman, David Westerdahl & Simon Pehrson Balvig
- Motivation bland gymnasieelever: Uppfattningar och utvecklande av gymnasieelevers motivation till studier, Vendela Nilsson & Maria Hajto
Education-Talks 2020/2021
- Prestationsångest – när, var, hur? Frida Nilsson, Jonathan Sjöberg & Oliver Svan Hall
- Prestationsångest – 5 dagar i veckan Martin Lund, Samuel Nilsson & Sebastian Zakrisson Timmie Flygare & Anton Åkesson
- Prestationsångest: elevers känslor och pedagogers verktyg. Daniel Andersson, Beredd på övertramp, Aziz Arim & Cecily Schmidt
- Man vill ju veta vad man kan förbättra. Pontus Björlin, Theodor Haglund Backman & Albert Nyström
- Varför är musiker så känsliga? Vilma Hallengren & Fredrika Hjalmarsson
- Practice Makes Perfect. Anton Athley, Lisa Frisk & August Rauer
- Motivation och övning – med eller utan koppling? Martin Larsson & Marcus Sjöberg
- Rädsla för att misslyckas, Thea Parkosidou & Betlehem Surafiel
- Press, kritik och självmedkänsla, Felicia Andersson, Kajsa Rydén & Frida Segersson
- Hur lärares intentioner formar undervisningen,Axel Johansson, Teo Mattisson & Albin Rickman
- Kan ingen gitarrist eller basist läsa noter? Samuel Axelsson & Björn Jonsson
- Den spännande avspänningen Ellen Bertilsson & Agnes Palm
Education-Talks 2019/2020
- "Fira Womanspread". Jämlik behandling i ensemble? Gabriella Gniste & Sanna Olsson
- Menscykel och låtskrivning Lucie Hansson & Hilda Axelsson
- Varför ska vi lämna ensemblerummet? Hedda Strandberg & Henry Nilsson
- Praktiskt taget bara teori Albert Lind, Erik Annertz & Gabriel Hamlin
- Motivation och samspel i kulturskolan Rikard Svensson & Frederikke Hoffmann Schrøder
- Elevers motivation i kulturskola Marcela Ivsinovic & Jakob Höljfors
- Prestationsångest. Krav inifrån & utifrån Andreas Bokros & Erik Meyer
- Om motivation, prestation & självkänsla André Lindblad
- Genre- och instrumentalmässiga skillnader i övningskultur och övningsmetoder Benjamin Bosson & Viktor Hallbeck
- Populärmusikens roll i undervisningen Edvin Sydmark, Svante Norlin & Daisy Dehlén
- Barock eller ba'rock? Alma Fridolfsson & Ida Lindberg
Education-Talks 2018/2019 (Inställt)
- Aktiv återkoppling i musikutbildningens värld Kristian Lindberg & Otthilia Sjöberg Aas
- Att sjunga utan att döma sig själv Josefin Aronsson & Tilda Sventorp
- Att arbeta med transkriberade solon Amanda Josefsson & Alexander Sahlin
- Time och rytm. En studie i musikens horisontella värde. Love Becker, Axel Erixon & Fabian Lemte
- Musikteori i praktiken. En studie av gehörs- och musikteoriundervisningen. Elsa Westberg & Lisa Hellmark
- "Det är jobbigt att sitta still och lyssna" - ett arbete om lustfylld och inkluderande musikteoriundervisning Anna Agrup, Maja Ehrnborg & Petra Juteräng
- Hur blir man en trygghetsskapande ensemblelärare? Elevers och lärares syn på vad trygghet innebär i en ensemblesituation. Agnes Hessman & Malin Näslund
- Operation motivation - en studie i motivation och övning Sara Karlsson & Frida Johansson
- Hur optimerar vi vår övning? en studie i övningsteknik Ludvig Nordgren & Lottie Svensson
EDucation-Talks 2017/2018
- Musiker för Musik Otto Johansson & Adam Lindgren
- Jag kom. Jag såg. Jag övade. Eric Andersson, Erik Hyvönen, Markus Nilsson & Mattias Wiborn
- Ska vi öva improvisation tillsammans? Axel Andersson & Amanda Jorendal
- En lärares bekännelser Sonja Spisska Enebjörn & Aliette Tardy
- "Musiklärares arbetssituation i grundskolan - vad ger vi oss in på?" Kevin Nguyen & Josefin Nilsson
- Trygga undervisningsmiljöer fria från övergrepp Terese Fredenwall & Linnea Simon
- Presentation eller inspiration? En studie i hur stress och prestationsångest påverkar musikundervisningen. Elin Iderberg & Viktoria Glans
- Talent & Kreativitet Jakob Kragesand Hansen
- Improvisation i kravlöst tillstånd Alexander Börjefors & Jonna Glennåker
- Klaviaturens dominans Ludvig Ros
- "Spelar du fler instrument?" Alexander Palmgren & Hanna Sundén
- Framtidens musikundervisning Sara Kowalski, Max Nordström & Joel Wååg
- Integration genom körsång Siri Arvidsson & Simon Bergström
- Sjungande språkutveckling Karin Regnander & Veronika Zadera
- Störst av allt är körleken Maria Jalsborn & Louise Ljunglöf
EDucation-Talks, Livsviktigt, 2016/2017
- En studie av stress och dess ursprung. Kasper Hellström & Johannes Renklint
- Presentationsångest inom musikutbildning. Ted Sandberg, Dennis Svensson & Gustaf Örsta
- Hälsa i skolan. En studie av mental och fysisk hälsa i skolans värld. Daniel Forstén, Mattias Lind & Robin Sandqvist
- Motivationsfaktorer på kulturskolan. Anton Jaensson & David Strömberg
- Motivation till musikalisk ton - en studie om barns musikaliska drivkraft i den svenska kulturskolan. Gabriel Flink & Rebecca Herkel
- Vad vi pratar om när vi pratar om att prata - en studie om hur musikstudenter upplever samtal om musik. Alice Lidberg & Gustaf Rosenberg
- "Det går ju inte att bedöma, för det är konst"En studie om formativ bedömning i sång- och ensembleundervisning i gymnasieskolan samt hur sångelever påverkas av olika typer av feedback Mina Kågström & Julia Vilhelmsson
- Fler verktyg i verktygslådan - en studie om lärares och elevers attityder till Gehörs- och musiklära och eget musikskapande. Markus Jullander
- Genusperspektiv i ensembleundervisning. Viktor Lundahl & Antonia Nordström
- Teknik eller kommunikation? En studie om kvalitetskriterier och undervisningsmetoder i pop/rock-ensemble på gymnasienivå. Lucas Gullbing & Joel Selsfors
EDucation-Talks, Spaningar, 2015/2016
- Synestesi och Dyslexi= Superkrafter. Matilda Westergren & Jakob Gustafsson
- Lättare att lära - ett möte mellan dyskalkyli och musikaliskt lärande. Elin Nordström & Hila Svennberg
- "Är det möjligt att lära sig ett musikstycke utan att fysiskt röra sitt instrument?" Sofia Rimborg & Jennie-Anne Pedersen
- Musikens kraft & möjligheter. Moa Widing & Josefin Kvissberg
- Improvisatorisk övning. Anton Hemström & Petter Ferneman
- Skippa övningsflopp - öva med både kropp och knopp. Anna Wallander, Oskar Ottosson & Christoffer Carlsson
- Gemensam övning - En studie om kollaborativt lärande i övningssammanhang. Isa Savbrant & Erik Stenlund
- Trumböcker - En analys av läromedel för trumslagare. Elias Jakobsson & Lucas Jeppsson
- Genretillhörighet - ur ett psykosocialt pedagogiskt och musikerbaserat perspektiv. Simon Rubin & Diana Bennekov
- When words fail, music speaks - En studie om musik som verktyg i identitetsskapande. Joel Andersson, Erica Jönsson & Ellinor Wikström
- Varför är jag stressad? Malin Hilding
- Cykeln é nyckelen. Ida Melander & Timothy Wetterlin
- Den kreativa processens förutsättningar Julia Sassersson & Jakob Aspenström
- Mitt i den livslånga lärargärningen Erik Josefsson
- Kvinnor i jazzen Alice Hernquist & Sara Rosander
- Retorik och yttre faktorer Andreas Ehmke
- Sång - med fokus på eleven! Sanna Vässmar & Linn Ivarsson
- Fånga Ögonblicken! Martin Erstrand & Philip Andersson
EDucation-Talks, Spaningar, 2014/2015
- Effortless Mastery. En metod för att stärka och bibehålla självförtroende och självkänsla i musiken. Aaron Lindström
- Spelglädje i skolan. Anna Petersson, Andreas Baro & Christian Pfeifer Thulin
- Självförtroende och självkänsla i musiken. Carl Wiktorin & Derry Davy
- Falsett. En studie om lärares syn på begreppet falsett. Johannes Rücker Becker & Johanna Grane
- Barnrösten - en studie om musik, hälsa och kognition. Anna Svensk & Elin Christensson
- Sång och språkvarietet. En studie över vilka språkvarieteter som används av musiklärare i svenska skolor idag och deras påverkan på elevernas identitet. Christine Bruze
- Komposition för barn och unga. En studie om musiklärares utmaningar och möjligheter. Daniel Nielsen, Björn Johansson & Marcus Björlin
- Hur är det att vara ensemblelärare? - En studie om musiklärares arbetsmiljö och psykosociala hälsa. Miriam Hjalmarsson & Oliver Hultén
- Övning i skolans vardag. En studie om vilka faktorer som påverkar hur gymnasielärare undervisar i övning och hur de själva övar. Adam Ekholm & Linda Wahlgren
- Musisk anknytning. En studie om barns musikaliska uppfattning. Jakob Delén & Emelie Ekberg
- Föräldraengagemang i barns fritidsaktiviteter. En studie med utgångspunkt i barns och föräldrars perspektiv. Per Elofsson & Johan Dahlberg
- Traditionalism eller progressivism i Det Frie Gymnasium? En analys av kunskapssynen hos Det Frie Gymnasium. Susanna Martin & Maria Andrejic Bengtsson
- Genreöverskridande övning. En studie av genretypiska övningsstrategier inom piano. Darija Ivsinovic, Patrik Mattisson & Tobias Torvaldsson
- Kollaborativt lärande. En studie om att främja kompetens tillsammans i övningssammanhang. Petter Claesson & Jonatan Sagemo
- Den optimala övningen. En undersökning av strategier för att uppnå den bästa tänkbara övningen. Mikael Wessel & Laszlo Dancs
EDucation-Talks, Fråga framtiden, 2013/2014
- Övning med kropp och sinne som fokus - en studie i effektivt lärande Sofie Knese & Hjertqvist
- Metoder för att möta elever med särskilda behov - i grundskola och gymnasium Ditte Danhäll
- Musikens hälsorelaterade dimensioner Rasmus Krohn & Daniel Olsson
- Naturrösten - en väg att sjunga fritt och lätt? Agnes Norlander, Klara Rennéus & Mikael Sturesson
- Visualisering inom musik. Hur kan visualisering och mental övning användas som metod för att främja den musikaliska utvecklingen? Hugo Ulfsson, David Johannesson & André Olofsson
- Barns röstförmåga. En studie om barnrösten. Marie Rosenqvist
- Hur minns man musik? En verksam musikers handbok Christoffer Modig & Jonathan Thorpenberg
- Hur förvaltas barns musikalitet i skolan? Skolans förhållningssätt till barns musiska förmågor Per Nilsson & Linn Thelandersson
- Tjejbasister och flickrummisar Emilia Englund
- Tondövhet som myt och pedagogiskt hinder. En studie i begrepp, orsaker och metoder. Julia Iderberg & Hanna Sandberg
- Den flexibla kören. En studie om kösångares förmåga att anpassa sig till olika genrer. Emma Persson & Elin Isaksson
- Att främja den inre motivationen. En studie om inre motivation till övning. Niklas Cvetkovski & Tomas Larsson
- Fokus i praktiken? En studie i hur man utvecklar sin fokustid med inriktning på trummor. Herman Arnesson & William Ljungblad
- Sångaren i ensemble. En observationsstudie om hjälp och feedback till sångaren i ensemble. Isabelle Juhlin & Marie-Christine Marcos
- Ensemblelärares ledarstilar i praktiken. Tove Darelid & Linus Eckerbom
- Är du företagsam, lille vän? - en intervjustudie om entreprenöriellt lärande i gymnasieskolan. Emil Nerstrand & Evelina Gustavsson
- Tonfall - en studie om lärares klassrumskommunikation. Lisa Johansson & Lydia Viktorsson
- Låtskrivande - inspiration kontra begränsning. En intervjustudie om skapandeprocessen och den inre kritikern. Malena Ardevall