Göran Söllscher tilldelas Skåne Music Award 2016

Skåne Music Award 2016
Fr v Martin Martinsson (vd Musik i Syd), Göran Söllscher (gitarrist och pristagare), Ann-Charlotte Carlén (rektor Musikhögskolan) samt Magnus Mårtensson (vd Sparbanksstiftelsen Skåne)

Gitarristen och professorn vid Musikhögskolan i Malmö, Göran Söllscher, har tilldelats årets upplaga av Skåne Music Award. Priset delas ut av Musik i Syd och Musikhögskolan i Malmö och är på 100.000 kronor som finansieras med stöd från Sparbanksstiftelsen Finn, ägare till Sparbanken Skåne.

Prisutdelning ägde rum vid en galakväll, som arrangerades av Musik i Syd på Palladium Malmö måndagen den 28 november. Galan innehöll musikaliska hyllningar av medmusiker och vänner till Göran Söllscher.

Dagen efter galakvällen träffar jag Göran Söllscher på Musikhögskolan och frågar hur han upplevt all uppståndelse i samband med prisutdelningen.
– Omtumlande! Spontant kommer tanken flygande: vad har jag gjort för att få en sådan här uppmärksamhet? När man ändå inser faktum återstår bara att njuta av stunden tillsammans med vänner, kollegor och musikaliska framträdanden i världsklass! Jag hade en helt oförglömlig kväll på Palladium!

Hur fick du beskedet att du tilldelats priset?
– I maj fick jag ett sms från Martin Martinsson, vd för Musik i Syd. Han var väldigt envis med att han ville vi skulle ses i Malmö efter min undervisning på Musikhögskolan. När vi träffades fick jag veta att jag tilldelats priset. Beskedet kom som en total överraskning för mig.

Har du några planer för hur du ska använda prissumman?
– Jag skulle väldigt gärna vilja åka till Japan som privatperson. Jag har varit där massor av gånger, men då har jag varit styrd av en konsertturnéplan. Nu skulle det vara väldigt trevligt att få åka runt i landet med hustrun och hälsa på alla goda vänner som jag fått under drygt 30 års konserterande där.
– Dessutom invigde jag en ny gitarr i går kväll, ett spanskt instrument från 1980-talet. Jag köpte den innan jag fick reda på priset. Pengarna kan man kanske räkna som en retroaktiv betalning för detta fina instrument. Gitarrer är som tur är inte riktigt så dyra som stråkinstrument. Jag tycker man ska unna sig flera bra instrument, som kan användas beroende på situation och repertoar. Bra instrument ger mig härlig inspiration i musicerandet, avslutar Göran Söllscher.

OVE TORSTENSSON

LEIF JOHANSSON