Maria Kan segrade i Nordisk Pianotävling i Malmö 2014

26 oktober – 1 november 2014

Vinnaren av den 7:e upplagan av Nordisk Pianotävling i Malmö 2014 heter

Marina Kan, Norge/Ryssland

1:a priset är på 50 000 kr samt en solokonsert med Lunds stadsorkester.

Övriga finalister:
2:a pris, 35 000 kr: Michal Mossakowski (Polen)
3:e pris, 25 000 kr: Ayane Matsuura (Finland/Japan)
4:e pris, 15 000 kr: Hugo Sellés González (Danmark/Spanien)
Specialpris, 5 000 kr: Kristoffer Mikael Gylling (Finland) för bästa framförande av nutida verk.

För ytterligare information om Nordisk pianotävling, kontakta Marianne Jacobs, konstnälig ledare och juryordförande, tel 0704-821575.

Förstapristagaren Marina Kan kan nås på tel 0047-900 397 96

Nordisk Pianotävling i Malmö avslutas med pristagarkonsert på Skissernas museum i Lund lördagen 1 november kl 15.00.

Nordisk Pianotävling 2014, med 27 tävlande, har avgjorts i Musikhögskolans konsertsal, Rosenbergsalen under 3 ronder. Tävlingen är öppen för studenter från musikhögskolor i Norden, Baltikum, Gdansk, Rostock, Amsterdam, Haag och Bryssel.

Deltagarna är unga pianister under 30 år, ofta redan inne i sin professionella karriär.
En av tävlingens tankar är att också främja hela pianokulturen, såväl musiken som instrumentet. Tävlingen har också kantats av konserter, föreläsningar och masterclass.

Årets jury har bestått av Marianne Jacobs, univeristetslektor och juryordförande (Sverige), Hans Pålsson, professor (Sverige), Jin Tang, universitetslektor (Kina), Antonio di Cristofano (Italien), Martin Sturfält (Sverige).

Pianotävlingen återkommer vartannat år och tidigare förstapristagare har varit Martin Sturfält (Sverige) 2002, Julia Mustonen (Sverige) 2004, Emil Gryesten Jensen (Danmark) 2006, Rima Chatsjaturian (Litauen) 2008, Rokas Valuntonis (Litauen) 2010, Yoshio Hamano (Japan) 2012. Alla pristagare har redan hunnit långt i sina karriärer.

Nordisk Pianotävling arrangeras av Musikhögskolan i Malmö och sponsras av J. Blüthner Pianofortefabrik, Leipzig i Tyskland och Blüthner Köpenhamn samt Lunds stadsorkester och Odeum vid Lunds universitet.

Ytterligare information:

Ove Torstensson