Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Melander tar ton – från djupet av en sångpedagog

Elisabeth Melander

Elisabeth Melander är universitetslektor i sång och verksam vid Musikhögskolan i Malmö sedan 30 år tillbaka. Hon är skolad i den klassiska musiken, men det är inom jazz, pop/rock, soul och gospel hon lagt hela sitt yrkesliv. Hennes långa erfarenhet som lärare och sångerska ger fantastiska utvecklingsmöjligheter för blivande sångstudenter, som siktar på en yrkesutbildning i musik med sången i centrum.

Elisabeths yrkeskarriär vid Musikhögskolan i Malmö startade redan 1985, då hon fick uppdraget att etablera en sångutbildning inom andra genrer än den klassiska. Med sig i bagaget hade hon en egen metod inom sångmetodik och pedagogik, vilken hon sedan utvecklat efter hand med erfarenheter från sin långa tid som pedagog och professionell sångerska. Fortfarande brinner hon för sin lärargärning; för kontakterna med studenterna och sångutbildningarna. Elisabeths specialområden jazz, pop/rock och blandade genrer är mer eftertraktade än någonsin.

Musikens vagga glöms lätt
– När man befinner sig i en musikakademi får man inte glömma bort akademins krona, den klassiska musiken, som är vårt musikaliska ursprung, menar Elisabeth.
Men, hon brinner också för vår svenska visskatt och tradition och vill gärna ge den större utrymme i musiklärarutbildningen.
– Det är ju via morgondagens musiklärare, som den svenska visskatten har en möjlighet att förmedlas till en ny generation. Det är speciellt viktigt nu när påverkan från så många andra kulturer, inte minst den amerikanska har ett mycket stort utrymme.
– Att sjunga på svenska är också viktigt, det är där det personliga soundet verkligen lyser igenom.

Fler manliga sångare!
– Vi vill ju medvetet lobba för fler kvinnor inom jazz-, pop-, och rockgenrerna som spelar instrument och som inte är sångare. Men jag tycker samtidigt man måste våga säga det omvända, nämligen att det råder stor brist inom sången på manliga sångare, såväl inom den klassiska genren som inom jazz och rock. Till och med en sådan traditionstyngd och välrenommerad institution som Operahögskolan i Stockholm har påtagliga svårigheter med att rekrytera manliga sångare på tillräckligt hög nivå. Notabelt är att det även saknas manliga sångare inom rockgenren där förebilder verkligen inte saknas!

Det egna komponerandet som ett utvecklande projekt
En del av Elisabeths undervisning är hennes kompositionsprojekt, där sångstudenterna får komponera både text och musik via ett speciellt upplägg. Även för de som inte tidigare gjort låtar har resultatet blivit långt över förväntan och responsen har varit mycket positiv. En gemensam lektion där alla hennes studenter är engagerade i varandras alster ingår som avslutning på projektet. Inom ramen för projektet har Elisabeth en tydlig grundvision för sitt arbete, som ingår i den holistiska tanken omkring; lärande, görande, reflekterande med lusten och “verktygslådan” som inspiration.

Club Gig avslutar terminen
För varje terminsslut, d v s två gånger per läsår, har Elisabeth skapat en konsert- och redovisningsform i klubbmiljö som hon har kallat för; Club Gig. Här möts hennes sångare och musiker från jazz, rock och blandad genre i en stor musikalisk happening.
– Vi toppar med en mysig inramning och bjuder både publik och medverkande på dryck och tilltugg. Det blir glögg och pepparkakor i december och något vårbubbligt vid majkonserten. Club Gig har blivit en populär redovisningsform både för utövare och publik. Enkla, engagerande initiativ är betydelsefulla för det sociala utbytet inom våra utbildningar. I den opretentiösa och mysiga miljön kan alla medverkande känna en trygghet och samhörighet. Man stöttar varandra, det känns avslappnat och kul att ställa sig på scenen och framföra sin musik.

Rösten, ett levande instrument
Röstuppbyggnad och viss rehabilitering är också en viktig del av Elisabeths arbete. Hennes egna erfarenheter, inom området, har gett henne relevanta verktyg och olika övningar för att dels förebygga och dels hantera olika röstproblem.
– Här får man gå varsamt fram och tålamod är det som gäller, eftersom det tar tid både när det gäller att rehabilitera och bygga upp på nytt. Tålamodets prövningar är nog bland det svåraste i dagens “quick fix”-värld.

Framtiden är nu
Hur ser då framtiden ut för den högre musikutbildningen i allmänhet och sångundervisningen i synnerhet?
– Jag ser en stor utvecklingspotential för virtuell undervisning framförallt de teoretiska delarna. Men, jag menar att detta måste definitivt kompletteras med mötet med studenten. Kommunikation som uppstår när man möts öga mot öga kan ingen digital samvaro i världen ersätta, poängterar Elisabeth.
– När det handlar om sångaren, får man inte glömma att sångrösten är ett levande instrument baserat på varje persons unika fysiska egenskaper. Jag tror också det kommer bli mer gränslöst mellan genrerna. Man ser redan idag en trend att de kommer att integreras mycket mer med varandra. Den utvecklingen tror jag kommer att fortskrida framgent. Bland mina studenter är gränsöverskridandet mellan olika genrer helt naturligt, både när det gäller musicerandet och lyssnandet.
– Något jag verkligen saknar som profil inom musiklärarutbildningen är även en inriktning mot nyare genrer, exempelvis hiphop som är en stor del av dagens ungas musik. Utvecklingen av hiphop-genren har lett till att det har blivit ett modernt, musikaliskt berättande även på svenska, avslutar Elisabeth, som alltjämt brinner för musiken, sången och interaktionen med studenterna.

Läs mer om Elisabeths karriär som sångerska och pedagog:
C.V. på Musikhögskolans hemsida

Egen hemsida


OVE TORSTENSSON
text

LEIF JOHANSSON
foto