Solist med dubbel erfarenhet

Amelia Jacobsen

Amelia Jakobsson går sista året på masterprogrammet i klassisk sång vid Musikhögskolan i Malmö. I september 2014 är hon solist med musikhögskolans symfoniorkester på turné i Tyskland och Polen. Vi fick en pratstund med henne mellan repetitionerna, dagen innan premiärkonserten i Rosenbergsalen på Musikhögskolan i Malmö.

Du har valt ut de operaarior som du ska sjunga med orkestern. Varför blev det just de här styckena?
– Jag känner att jag älskar den här musiken otroligt mycket och kan uppleva att jag har en personlig anknytning till var och en av rollkaraktärerna som de här romantiska ariorna representerar. De kan alla spegla en liten bit av min personlighet. Dessutom är det fantastisk musik.

Hur är det att sjunga med en symfoniorkester?
– Jag har tidigare sjungit en del requiem med orkester och kommer just från en galakonsert i Algeriet, där jag framförde operaarior med en multinationell symfoniorkester. Det är när opera framförs med full orkester som man hör hur kompositören har skrivit verket och man kommer i stämning när man omringas av klangen.

Du arbetar även som professionell cellist sedan många år tillbaka. Vilken nytta har du av dina erfarenheter som instrumentalist när du framträder som sångare och vice versa?
– När jag nu står som sångsolist tänker jag på vad som skulle hjälpa mig om jag varit en av orkestermusikerna. Jag försöker ge tydliga impulser med min andning och frasering, och försöker förenkla för dirigenten med till exempel kroppsspråk och små signaler. När jag själv spelar i en orkester lyssnar jag nu mer på sångares andning och text, och kan bedöma hur länge de orkar hålla fraser och toner.

Hur känns det att åka på turné om ett par dagar?
– Det blir fem konserter på fem dagar, vilket är kul men intensivt.

Vad händer i framtiden, när du lämnar musikhögskolan?
– Förutom att försöka utveckla mig tekniskt och repertoarmässigt ska jag provsjunga och vara med på master classes och tävlingar. Jag kommer dessutom att fortsätta spela cello parallellt med sången så länge det är kul och går att pussla ihop på en bra nivå.

Du var även solist med orkestern här när du studerade cello tidigare.
– Det är bra att musikhögskolan har uttagning till solist med orkester och man ska verkligen passa på att vara med när man går sin utbildning här. När om inte nu, som student, ska man ta chansen att vara solist? Att sjunga eller spela med orkester är en helt annan upplevelse än att bara arbeta med en repetitör och själva erfarenheten av att förbereda en provspelning är nyttig att ha med sig, oavsett om man får uppdraget eller inte, eftersom den situationen alltid kommer att ingå i yrket. Dessutom har man enorm nytta av erfarenheten som solist med orkester även när man själv arbetar i en orkester, för det är svårt att ackompanjera en solist – särskilt en sångare.