Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tonsättaren Kent Olofsson tilldelas stort stipendium

Kent Olofsson

Kent Olofsson, som arbetar som lärare i bl a komposition och satslära vid Musikhögskolan i Malmö, tilldelas ett av Sveriges största tonsättarstipendier – Järnåkerstipendiet om 100 000 kronor – för sitt kammarmusikverk Champs d’etoiles. Priset delades ut i samband med Järnåkerkonserten på Musikaliska, Nybrokajen 11 i Stockholm, i början av januari.

Stort grattis Kent till det fina priset!

– Tack så mycket! Jag är mycket glad över utmärkelsen och prisceremonin på Musikaliska i Stockholm för en dryg vecka sedan var väldigt högtidlig.

Vad arbetar du med just nu?
– Nu håller jag på att göra klart det verk, som jag fick priset för, Champs d´etoiles, för CD-utgivning. Skivan är planerad att ges ut under våren med hjälp av producenten Erik Nilsson på skivbolaget dB Productions.

– Annars delar jag just nu min tid mellan att undervisa på Musikhögskolan och att slutföra min doktorandutbildning i konstnärlig forskning vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Mitt forskningsområde handlar om experimentell musikteater och komposition, hur musikalisk komposition kan vara ett dramaturgiskt redskap i att skapa nya former av musikteater. Har jobbat mycket med Teater Weimar, som är en fri teatergrupp i Malmö och med lärare och studenter vid Teaterhögskolan. I avhandlingen ingår ett antal
verk där vi har sammanfört skådespelare, musiker, sångare, elektronisk musik, scenografi och video, den handlar också om hur man gemensamt skapar den här typen av föreställningar. Man kan beteckna mitt forskningsområde som ett gränsöverskridande arbete inom konstnärliga fakulteten, vilket för mig har inneburit en mycket spännande resa.
– Hela musikteaterfältet är så stort och det finns så många olika former, där traditionellt opera och musikaler är de mest etablerade. Traditionellt har man ju en tydlig historia som skall berättas. I mer experimentella musikteaterverk finns ofta ingen tydlig historia utan man hittar andra sätt att forma dramaturgin. Då kanske det mer blir musiken som styr än handlingen. Det är just detta jag tittar på i min avhandling.

När blir du färdig med din doktorandutbildning?
– Jag hoppas bli klar med min avhandling under året och siktar på disputation i Stockholm senare i höst. Min handledare har varit Henrik Frisk och Erik Rynell från Teaterhögskolan har varit bihandledare. Jag tycker jag har lärt mig mycket under min tid som doktorand, där jag inte minst breddat min kompetens inom teaterområdet. Nu handlar det bara om att knyta ihop säcken och lägga i sista växeln för att gå mål.

OVE TORSTENSSON
text

LEIF JOHANSSON
foto


FAKTA

Juryns motivering
2016 års Järnåkerstipendium tilldelas tonsättaren Kent Olofsson för hans stort upplagda kammarmusikverk Champs d’etoiles för kontratenor, barockviolin, blockflöjt, viola da gamba och teorb. Med utgångspunkt i ett antal intensiva och religiöst färgade texter av Rimbaud, Rilke och Hammarskjöld, samt ytterligare tre anonyma betraktelser, vilka beskriver extatiska uppenbarelser, har Kent Olofsson skapat en svit om 17 satser som beskriver en musikalisk och andlig pilgrimsvandring. Texternas fascination över himlavalvet och tillvaron i stort blir till en bild av vår inre världs rikedom och möjligheter. Genom Kent Olofssons suggestiva och idiomatiska bruk av äldre instrument, i en för barocken typisk generalbasbesättning, beledsagas sången och texterna av ett variationsrikt kammarmusikspel som ständigt driver musiken framåt. Anmärkningsvärt är hur den musikaliska formen tar upp stildrag från senrenässansens madrigaler och den tidiga barockkantaten likväl som epokens instrumentella sviter. Härigenom skapas ett dialogiskt valv som spänner över flera århundraden. Det genomgående subtila användandet av mikrotonalitet och den avslutande presentationen av elektroakustiskt material i svitens coda, ett slags ex deus machina, förenar, som genom ett trollslag, den tidiga musikens experimenterande med vår tids angelägenheter till ett tillstånd av ett gemensamt nu bortom tid och rum. Nicola Vicentino (1511 – 1575) ler säkert lättat i sin himmel över att hans teoretiska visioner slutligen hittat hem och vi som lyssnare kan bara tacka och förundras över ett kammarmusikverk som saknar motstycke inom svensk kammarmusik.

Det bör också tilläggas att ett verk som Champs d’etoiles knappast vore tänkbart utan den kombination av hängivenhet och kunskap som musikerna visar rakt igenom verkets vidsträckta förgreningar. Det är därför tillbörligt och inte mer än rättvist att också Ensemble Lipparella, genom ett lysande framförande, får sin beskärda del av verkets framgång.

Magnus Andersson (för Järnåkerstipendiets jury)

Tonsättaren
Kent Olofsson (1962) är en tonsättare med en omfattande konstnärlig produktion, han har komponerat över 160 verk som spänner över ett brett fält av genrer, ensembletyper och sammanhang: orkester, kammarmusik, elektroakustiskt, vokalt, rockmusik, musikteater, hörspel och samarbeten med andra konstnärer inom olika områden. Hans musik är flitigt framförd, även internationellt och han har tilldelats en rad prestigefyllda kompositionspriser. 1999 mottog han första pris i kompositionstävlingen för elektroakustisk musik i Bourges, Frankrike. 2009 erhöll han stora Christ Johnsonpriset från Kungl. Musikaliska Akademin för sin gitarrkonsert Corde, skriven för Stefan Östersjö, som också spelade in verket på skiva med Göteborgs Symfoniker under ledning av Mario Venzago.

Stiftelsen
Stiftelsen Saltö är en svensk stiftelse som skapades av musikmecenaten Erik Järnåker. Stiftelsen drivs av Kungliga Musikaliska Akademien och Föreningen Svenska Tonsättare, och förvaltar numera en fond, vars avkastning används till stipendier, Järnåkerstipendierna, dels till elever vid svenska musikhögskolor, dels till tonsättare av kammarmusikverk. Stipendiet delas ut den 5 januari 2017 vid den årliga konserten till Erik Järnåkers minne i Kungl. Musikaliska akademiens Stora sal på Nybrokajen 11. Vid samma tillfälle får även två unga stråkmusiker motta var sitt stipendium om 75 000 kr: Agata Kawa Cajler, violin och Antonio Hallongren, violoncello.