Världssopranen Nina Stemme promoverades till hedersdoktor

Sopranen Nina Stemme är en av vår tids främsta sångerskor. Hennes internationella karriär har inneburit uppmärksammade framträdanden på de mest prestigefyllda operascenerna i världen. Fredagen den 27 maj 2016 promoverades hon till hedersdoktor vid Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet. Vid fakulteten promoverades även Pia Bygdéus efter avhandlingsarbete i musikpedagogik samt Lena Christina Ouzounidis i teatervetenskap.

Doktorspromotionen är fakulteternas största högtid vid Lunds universitet, som arrangerat promotioner sedan 1670. Staden Lund omfamnade de nyblivna doktorerna på bästa sätt med strålande vårsol och välartikulerade salutskott från dubbla kanoner. Efter själva promotionen i Domkyrkan kom så äntligen de promoverade ut i solskenet igen och kunde vandra i ståtlig procession med fanor och standar upp till Universitetshuset. Väl där väntade först ett glas bubbel och därefter blev det uppställning på universitetstrappan för traditionsenlig gruppfotografering. Dagen till ära var antalet promoverade så stort att fotograferingen fick ske i två omgångar för att alla skulle få plats.

Efter fotograferingen fick jag en pratstund med dagens huvudperson vid Konstnärliga fakulteten, nyutnämnda hedersdoktorn, Nina Stemme.

Vad betyder utnämningen för dig?
– Det känns djupt hedrande att ha fått denna utmärkelse och just nu känner jag mig helt tagen efter att ha fått uppleva denna högtidliga och unika ceremoni i Lunds domkyrka.

Vilka ambitioner har du med din hedersdoktorstitel?
– Det är en fråga som jag behöver fundera ytterligare ett tag på själv och diskutera med fakultetsledningen hur jag t ex kan hjälpa unga sångare vid Musikhögskolan på bästa sätt. Just nu gör jag nog bäst nytta med att jobba vidare med min internationella sångkarriär. Men på sikt hoppas jag kunna dela med mig av min erfarenhet från operascenerna världen över.

Har du några ord på vägen till sångstudenterna vid Musikhögskolan i Malmö?
– Bra grundteknik är viktig men det tar lång tid att bygga en riktigt solid röst. Längre tid än vad man kanske tror när man är ung och snabbt vill nå sina konstnärliga mål. Men talangen är bara en liten del av hela paketet. Mest är det faktiskt hårt och helt oglamoröst övande som gäller.
– Jag vill önska sångstudenterna vid Musikhögskolan all lycka till i deras dagliga arbete, avslutar Nina Stemme, innan hon måste bryta upp för förberedelser inför kvällens promoveringsmiddag i Akademiska Föreningens karaktäristiska hus, den så kallade AF-borgen, i Lund. Men det är en helt annan historia.

OVE TORSTENSSON
text