Musikhögskolan i Malmö gästas av Augustin Hadelich

Augustin Hadelich. Foto.

I oktober får Musikhögskolan i Malmö besök av Augustin Hadelich - en av vår tids absolut största violinvirtuoser. Han kommer för att ge en av sina eftertraktade masterclasser och skolan välkomnar även allmänheten att sitta med och lyssna.

Violinisten Augustin Hadelich har blivit erkänd över hela världen tack vare sin fenomenala teknik och sina insiktsfulla och övertygande tolkningar. Han föddes i Italien av tyska föräldrar 1984 där han blev känd som ett musikaliskt underbarn. År 2004 flyttade han till USA för att studera för Joel Smirnoff vid New Yorks Juilliard School.

Hadelichs inverkan på den musikaliska världen var redan från början så stor att när han debuterade med New York Philharmonic 2010, gjorde han det som en etablerad skivartist. Hans konstnärskap utmärkte sig alltid oavsett vad han spelade; från barock till Telemann och Bartòks hårdkokta modernism.

Vid det här laget har han framträtt med alla större orkestrar i världen såsom New York och Los Angeles Philharmonic, Berliner Philharmoniker, Orchestre National de France, London och Seoul Philharmonic Orchestra, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Wiener Symphoniker, Danish National Symphony Orchestra, São Paulo Symphony och Sydney Symphony Orchestra.

Alltid på jakt efter ny publik

Under pandemin gav Hadelich även en uppskattad serie online-framträdanden som han kallade ”Hadelich at Home 2020” där han själv förinspelade pianoackompanjemangen. Han producerade även ”Ask Augustin” - en serie bestående av 46 instruktionsfilmer där han berättar och ger råd om allt från vibrato, hantering av scenskräck och hur man motiverar sig själv som artist.

När Hadelich inte turnerar undervisar han ett begränsat antal violinstudenter vid Yale School of Music i Conneticut, USA, och hans masterclasses är högst eftertraktade. Nu kommer han alltså till Musikhögskolan i Malmö som även bjuder in allmänheten att ta del av detta unika tillfälle.

Den öppna masterclassen ges fredag 6 oktober i Rosenbergsalen på Musikhögskolan i Malmö kl 14.30-16.30. Ingen föranmälan krävs.

Varmt välkomna!