Hedvig Jalhed. Foto.

Att osäkra en kanon

• Hedvig Jalhed

Summary, in Swedish

Armlängds avstånd och konstnärlig frihet är centrala begrepp i svensk kulturpolitik och -förvaltning. I denna artikel resonerar Hedvig Jalhed kring begreppen negativ och positiv frihet i förhållande till konstnärlig verksamhet. Hon problematiserar konstnärers möjlighet till inflytande över varandra och anknyter till Camille Paglias teori om konstnärlig kanon som något som istället för att etableras genom formella beslutsprocesser snarare uppstår genom konstnärers estetiska akter i relation till andra konstverk och konstnärskap.

• Musiker- och kyrkomusikerutbildningarnas kansli (Musikhögskolan)
  • Inter Arts Center
  • Lärare (Musikhögskolan)