Kent Olofsson

Other contributions

• Kent Olofsson

Summary, in Swedish

Eldar är en komponerad meditation över språk och våld – det är en fri association kring Marilyn Monroes rollfigur Roslyn i filmen the Misfits. Filmen blev både Monroes och Clark Gables sista film och inspelningen av filmen var besvärlig på flera sätt, inte minst på grund av hettan i Nevadas öken, men också för att Marilyn Monroe drack och använde receptbelagda läkemedel. Det fanns en känsla av att Monroe snart skulle dö. I föreställningen utgår vi från mytologin kring filmen och Monroes sista tid för att reflektera över samtiden, vårt eget åldrande och insikten att vi ska alla dö samt över ett liv där de patriarkala strukturerna i samhället internaliserats i språk, kropp och historia.

Avdelning/ar

• Lärare (Teaterhögskolan)