Malmö möter Nashville

Musiker på scen. Fotograf: Jamie Glasgow.
Truls Tykesson uppträder på The Pitch Meeting i Nashville, ett evenemang där lovande låtskrivartalanger får möjlighet att spela sitt material inför publik. Fotograf: Jamie Glasgow.

Studenter från Musikhögskolan i Malmö har besökt Nashville, USA, för att delta i låtskrivarsamarbeten med studenter från Belmont University och Middle Tennessee State University. Resultatet blev både fantastiska låtar samt nya överenskommelser kring utbyte och samarbete.

Tillsammans med lärare och utbildningschef deltog totalt 16 studenter från Musikhögskolan i Malmö i det internationella kompositionssamarbetet. En av studenterna som följde med är Truls Tykesson. Han går den ettåriga Singer-Songwriter-utbildningen på Musikhögskolan i Malmö och är nöjd med sin resa.

– Det har varit häftigt att få vara på plats i en stad som andas musik. Vi har både besökt olika universitet och colleges men även professionella musikstudios och det känns som om vi har fått insyn och doppat tårna i alla delar av den kommersiella amerikanska musikbranschen.

– Vårt samarbete var också väldigt givande. I min grupp var vi tre totalt, jag själv, ytterligare en student från Sverige samt en amerikansk student som hade pluggat ljudteknik och kommersiellt låtskrivande. Han kom från en bakgrund med mycket fokus på text och det var kul att få djupanalysera och finslipa låttexter tillsammans. Samtidigt upplevde jag att vi kunde bidra med en konstnärlig musikalitet som gav något extra till samarbetet. Två pusselbitar som passade fint ihop helt enkelt och resultatet blev en riktigt bra låt – både utifrån ett konstnärligt och ett kommersiellt perspektiv.

Grupp av studenter och lärare ler mot kameran. Foto.
Musikhögskolan i Malmö i Nashville.

Besök leder till ytterligare samverkan och utbytesmöjligheter

Utöver nya kompositioner skapades det även nya kontakter då resan över till USA resulterade i en överenskommelse om samarbetsavtal mellan Musikhögskolan i Malmö, Belmont University och Middle Tennesse State University. Därtill inleddes processen med att skriva avtal om student-och lärarutbyten med Belmont University samt Thornton School of Music i Los Angeles.

Dessa avtal innebär att studenter från Musikhögskolan i Malmö kommer att kunna åka på utbyte i USA under en termin utan att betala terminsavgift. På så vis skapas det ytterligare möjligheter för skolans studenter att vidga sina musikaliska vyer och att delta i fler musikskapande samverkansprojekt.